300 toppspel #32: Samurai Shodown 2

Samurai Shodown 2
Format Neo-Geo
Utvecklare SNK
År 1994

Året innan hade det oväntat uppdaterade arkadkabinettet i en sunkig grillkiosk i Sorsele bekantat mig med Samurai Shodown, men det var del två som på riktigt etablerade SNK som fightingmästare i paritet med Capcom. Ett av genren bästa karaktärsgallerier blandades med en distinkt spelbarhet och en nästan oöverträffad estetik. Jag var frälst, men SNK trodde inte på det här med kompromisser och ett alldeles eget Samurai Shodown 2 var långt borta. Den enda vanliga konsolversionen var en hemsk PSone-konvertering som inte gjorde någon glad. Men så till slut, en bit in på tvåtusentalet, gjorde jag slag i saken och köpte mig ett Neo-Geo, och det billiga Samurai Shodown 2 var förstås ett av de första spelen. Sedan dess har det förgyllt otaliga spelstunder. Samurajkänslan blir aldrig bättre än när man försöker hitta den där öppningen som avgör matchen. Tempoväxlingarna har ingen, inte ens SNK själva, lyckats återskapa, och trots att en del senare titlar i serien fyllde på med massvis av innehåll är det inget som lyckats överträffa det här mästerverket.

Lämna ett svar