300 toppspel #67: Half-Life 2

Half-Life 2
Format PC
Utvecklare Valve
År 2004

Det är svårt att föreställa sig att åtta år redan har gått sedan Half-Life 2 skrev om reglerna för hur ett actionäventyr ska se ut. Åtta år och fortfarande oöverträffat, möjligen (möööööjligen) med undantag för Episode Two. Trots en fantasieggande framtidstolkning var Half-Life 2 realistiskt på ett sällan skådat sätt och resan genom City 17 och de övergivna omgivningarna var storslagen och episk i ordets rätta betydelse. Egentligen tog det kanske tjugo timmar men det kändes som en evighet, på ett bra sätt, då det hände något nytt och fantastiskt hela tiden.

Sen kan man i efterhand också påpeka att Half-Life 2 var startskottet för en av tidernas mest framgångsrika speltjänster Steam. Trots en seg start som plågades av serverproblem är det numera ett absolut krav att alla PC-spel ska kunna köpas eller åtminstone aktiveras via Steam, som därmed mer eller mindre är de facto standard för PC-plattformen. Att lansera tjänsten genom ett av världens bästa spel var minst sagt ett genidrag, för vem skulle kunna tacka nej till det här mästerverket?

Men det kanske mest imponerande är hur väl det har åldrats. Trots att det har hänt mycket de senaste åren vad gäller tekniska finesser är det fortfarande väldigt snyggt, främst tack vare den då banbrytande fysikmotorn och karaktärsanimationerna. Half-Life 2 är knappast någon ensembleproduktion och Gordon själv är inte direkt någon större karismatiker, men varje gång man stöter på Eli, Alyx eller de andra slås man av hur strålande animationerna fortfarande är, och hur verklighetstrogna de känns. Och det är också fascinerande att tänka sig hur Half-Life 3 kommer att se ut, om det överträffar det här på samma sätt som det överträffade sin föregångare.

Lämna ett svar