300 toppspel #75: Transformers

transformers_ps2Transformers
Format PS2
Utvecklare Melbourne House
År 2004

Licensspel tenderar inte att bli några mästerverk, särskilt inte när det handlar om en halvt inaktuell leksakslicens. Atari hade skaffat sig rättigheterna till den halvhyfsade nystarten för Transformers-serien, Armada, och lämnat dem till Melbourne House, en anrik australiensk studio som låg bakom Way of the Exploding Fist och Shadowrun, men då var mer fokuserade på bilspel. Dessa satte sig ner och hårdkodade Playstation 2:an till rent vanvettiga nivåer, och resultatet blev ett spel som pressade maskinen till det yttersta. Enorma miljöer proppfulla med fiender, och en grafik som nästan saknade motstycke.

Dessutom var det väldigt kul. De tre figurerna (Optimus Prime, Red Alert och Hot Shot) hade olika spelkänsla i sig, särskilt i bilform, men spelets geni låg i att man kunde välja fyra minicons med olika egenskaper som helt förändrade spelupplägget. Det gick att köra snipersmygande och glidflygande, eller massivt artilleri, eller brutal närstrid, eller en mix av allt. Jag blev väldigt förtjust i greppstrålen som gjorde att Optimus kunde leka Bionic Commando och drämma fiender in i varandra eller utför stup.

Spelet tog lång tid att utveckla och släpptes när Armada var på väg ut, men hade ändå bara en handfull karaktärer. Det räckte ändå till en rad coola banor och ett gäng minnesvärda bossfajter. Helikoptern Cyclonus från toppen av en pyramid, flygässet Starscream som växlade bombardemang med svärdsstrid i en övergiven forskningsstation på Antarktis och Megatron i kratern på en instabil vulkan. Men spelets mest minnesvärda ögonblick var ändå när man först kämpade sig fram till ett hangarfartyg i ett stormigt hav, för att sedan se det förvandla sig till Tidalwave, en av de största och coolaste bossarna i spelhistorien.

Lämna ett svar