4 anledningar till att Killer Instinct borde ha förblivit dött

Det såg inte särskilt briljant ut på scen, men nya fightingspel är alltid kul, särskilt när det är en återupplivning av en anrik serie. Tyvärr verkar de dåliga nyheterna runt Killer Instinct komma slag i slag, och mitt intresse har redan störtdykt. Här är fyra anledningar till varför det inte känns superhett längre.

* Det hade besparat oss ett våldtäktsskämt på konferensen. Seriöst, ni bjuder in en tjej från en annan utvecklare och ”just let it happen, it will be over soon” är det mest lämpliga skitsnacket ni kan komma på?

* Exklusivt till Xbox One. Det är förstås ofrånkomligt då Microsoft äger Rare och därmed spelserien, men det innebär direkt att antalet potentiella spelare sjunker.

* Killer Instinct är Free To Play, ungefär som Dead or Alive 5 Ultimate eller Tekken Revolution, men med en extra twist. Istället för fyra eller åtta figurer så börjar man i Killer Instinct med en enda figur, Jago. Standardhuvudpersonen 1A. Räkna med att 90% av alla matcher inkluderar honom.

killerinstinct

* Utvecklarna är inte Rare. Nog för att det inte är en garanti för kvalitet, då Rare inte har gjort fightingspel på femton år, men det hade åtminstone bevisat att de satsar stort på det. Killer Instinct är utleasat till Double Helix, även kända som utvecklarna som tar död på franchiser. Senaste generationen gav de oss Silent Hill: Homecoming (71/100 som bäst), G.I. Joe: Rise of the Cobra (50/100), Front Mission: Evolved (63/100), Green Lantern: Rise of the Manhunters (61/100) och Battleship: The Movie: The Game (44/100). De är inte direkt kända för kvalitet. Men, för att vara rättvis, så leasades ju trots allt Street Fighter IV ut till utvecklarna bakom Saint Seiya, under ledning av producenten från Capcom Fighting Jam…

En tanke kring ”4 anledningar till att Killer Instinct borde ha förblivit dött

  1. Erik Malm

    Gah, fyra av tidens mest ovälkomna trender:

    * våldtäktsskämt – dudebro, not funny. :=[

    * plattformsexklusivitet – inte för att jag hade varit intresserad ändå, men….

    * Free To Play – folk som inte vill ha samtliga karaktärer spelar fightingspel av ett annat skäl än jag.

    * utvecklarskifte – som du skriver, ett tecken på att Rare inte satsar på spelet (och att de vill sälja på franchisenamnet snarare än kvalitet)

    Jag ifrågasätter visserligen starkt seriens existensberättigande post-’97, men bättre än så här förtjänar den.

Lämna ett svar