Andra demot på Bloodstained

Det demo som visades på E3, eller närmare bestämt en aningen upputsad version av detsamma, släpptes idag till Kickstarter-kunderna för Bloodstained: Ritual of the Night. Det här är ett mer än dubbelt så långt demo som förra gången, och det känns mer som en liten bit av ett färdigt spel nu. En hel massa vapen på är plats, det finns intro och dialoger, de obligatoriska bygg- och laga mat-systemen är färdiga och det är proppat med fiender. Förutom en uppfräschad version av den förra bossen får vi också möta en helt ny, som känns väldigt lovande och dessutom sannolikt blir spelbar.

Framför allt är det hela mycket mer polerat. Även om den första banan fortfarande är skeppet så är det mycket mer detaljerat nu, med bättre ljussättning och mer animation. Kartan är aningen justerad och det finns lite fler hemligheter. Efter att ha besegrat bossen anländer Miriam i en övergiven stad där hon snart träffar spelets medhjälpare, som raskt sätter upp sina butiker. Därefter börjar resan in slottet som absolut inte tillhör Dracula.

bloodstained_01

Redan finns det en imponerande variation i vapen och specialattacker. Varenda fiende går att absorbera och på så sätt använda deras själar, väldigt mycket som i Aria of Sorrow och Dawn of Sorrow. Man kan ha flera samtidigt, både som passiva effekter och som två olika attacker. Tillsammans med vapen som täcker alla kategorier (knivar, långsvärd, tvåhandssvärd, skjutvapen, sparkskor, och så vidare) finns det massor att använda i strid. Än så länge har jag inte hittat några nya rörelser typ dubbelhopp, men det lär väl finnas framöver.

Den här första timmen av spelet (ungefär) lovar väldigt gott. Spelkänslan känns väldigt, väldigt Castlevania. Det estetiska är mer blandat. Musiken är strålande, makalös, fenomenal, rakt av. Ljudet är bra och rösterna fungerar också, men Miriams skrik i strid och när hon sticker en ny fiendekraft i sig blir extremt jobbiga. Det grafiska är lite märkligt. I praktiken är det samma estetik som de gamla tvådimensionella Castlevania-spelen, men i 1080p. Grejen är att det inte riktigt fungerar i högre upplösning. Det blir ofta stora sjok av superdetaljerade men upprepande texturer och ljussättningen håller inte riktigt ihop det hela, vilket påminner mig om de första högupplösta (för den tiden) PC-spelen från typ 1995, som hade förrenderad grafik i liknande stil. Nu är det här ju fortfarande ett indiespel, så frågan är om bättre skuggor och lite SSAO kommer att komma på plats och hålla ihop det hela bättre. Något superimponerande rent tekniskt kommer det aldrig att bli.

bloodstained_02

Det dröjer i alla fall inte länge innan jag kommer in i Castlevania-rytmen och kan börja mangla ner fiender med Miriams långsamma men tokstarka Flamberge. Om hela spelet fortsätter i den här stilen och är lika genomarbetat så kommer det här att bli en höjdare. Men kan vi få ett datum snart?

Lämna ett svar