Anitas karaktärsdesign

Det är ganska fascinerande att följa cirkusen kring Anita Sarkeesian. Genom relativt polariserande videor och framträdanden har hon lyckats visa på mycket av dumheterna som pågår i spelvärlden och samtidigt lockat fram horder av riktigt usla människor. Jag håller inte med på alla punkter och tycker att hon överdriver en del, men samtidigt är jag medveten om att om något är fel så är det svårt att få förändring genom att mesa på med småsaker. Och jag är hellre på hennes sida än på den andra.

Nyligen höll hon ett föredrag om karaktärsdesign och kvinnliga karaktärer i allmänhet, och det är faktiskt, när man tänker efter, inte särskilt orimliga förslag hon kommer med. Och ändå är det på många sätt väldigt, väldigt långt från verkligheten. Låt oss ta en titt, och för skojs skull se hur mitt kortspel skulle klara Anitas granskning:

* Avoid the Smurfette principle
Grejen med att ha en uppsättning manliga karaktärer och sen en tjej, vars enda personlighetsdrag är att hon är just tjej. Det börjar vara mindre vanligt nu och det har ofta funnits bra alternativ. Det kanske snarare är tecknade serier som borde ta till sig det här. Jag klarar mig dock galant, det är ungefär lika många tjejer som killar i mitt spel.

* ”Lingerie is not armor”
Den här biten är det fortfarande mycket problem med. Även i ett spel som World of Warcraft, som är relativt jämställt på många punkter, har vilt varierande rustningar för kvinnor och män, med opraktiska urringningar till höger och vänster. De riktigt lättklädda rustningarna var väl dock främst i originalversionen, kanske har det blivit bättre. Men kollar man på mindre nogräknade spel, främst från Sydkorea, så är det rena natten (eftersom alla tjejer går i underkläder). För att inte tala om alla dessa gratis-MMO som förpestar reklambanners över hela internet. Och sen kan vi dra upp spel som Dead or Alive eller Soul Calibur. Även i spel med mer modernt militärt tema har kvinnor oftare mindre rustning eller onödig hud. Själv har jag försökt göra en blandning. Ingen av de kvinnor som faktiskt har rustning har korkade luckor i dem. Sen finns det lite urringade klänningar, men det är väl inte heller helt orimligt. Det är dock inget man slåss i.

* Have female characters of various body types
Även här är det nästan hopplöst i de flesta spel, både färdigskapade figurer och de man kan skapa själv. En ursäkt kan väl vara att det är svårt att anpassa spelbalans och animationer till alla tänkbara situationer: om du kan göra en pytteliten figur så blir den svårträffad, och en stor figur skulle ha längre räckvidd och så vidare. Dessutom går det inte att göra utrustning som sträcker sig realistiskt över alla tänkbara kroppar. Men däremot: om det finns en extrem kroppsform så är den oftast manlig (se World of Warcrafts draenei, troll och tauren, till exempel). Hur många spel låter dig göra en medelålders halvfet kvinna? Här kan man väl också påpeka att den fysiska aktivitet som pågår i många spel innebär att man är (eller blir) i ganska bra form ganska snabbt, så det finns väl en förklaring där. När jag hittar på figurer har det traditionellt blivit ganska standardiserat, men på sistone har jag försökt variera mig, om inte annat för att det är mer intressant och en större utmaning. Framför allt är det spännande att försöka utforma den kvinnliga dvärgen Meronna (122 cm lång och 99/100 i utseende enligt det gamla rollformuläret).

* Don’t over-emphasize female characters’ rear ends, not any more than you would the average male character’s
Det här är väl snarare typiskt för actionspel än för rollspel, men överhuvudtaget tenderar kameramän att vara just män. Hur ofta ser vi inte en låg kameravinkel bakom rumpan på någon tjej i en dialog, jämfört med detsamma för en kille? Om det inte är Metal Gear Solid, som verkar göra en poäng av det. Det här är dock inget som påverkar mig efter jag inte behöver regissera någon dialog.

* Include more female characters of color
Det här skulle väl lika gärna kunna vara färgade karaktärer oavsett kön, och framför allt att inte göra dem stereotypa. Svarta män förekommer rätt ofta, men hur ofta är de INTE den stora, hårda typen? Hur ofta är en asiat INTE tekniskt lagt och/eller en kampsportare? Men kvinnor har det snäppet värre. Jag tycker mig ha en ganska god blandning, utifrån förutsättningarna i min variant på Midgård. På sistone har fokus legat på äventyr i söder och en blandad färgpalett där, även där delvis för att det är grafiskt intressant.

* Animate female characters to move the way normal women, soldiers or athletes would move
Inget jag behöver tänka på, men det verkar vara ett återkommande problem i spelvärlden. Kvinnor rör sig inte exakt som män, men problemet är främst att en stor majoritet av figurerna tillhör grupper (till exempel tränade krigare) som knappast borde röra sig som catwalkmodeller. Eller också kan vi titta lite snabbt på japanska spel där de flesta tjejer (även om de är relativt seriösa som Ashe i Final Fantasy XII) springer som uppjagade sjuåringar.

* Record female character voiceover so that pain sounds painful, not orgasmic
Det här är ofta något jag tänker på. ”Om man bara lyssnar på vad jag spelar, utan sammanhang, vad tror man att det handlar om då?” I vissa fall är det delvis medvetet (jag minns med vissa rysningar Succubus i Castlevania: Symphony of the Night), men inte desto mindre pinsamt.

* Include female enemies, but don’t sexualize those enemies
Här håller jag inte riktigt med. Ett exempel som tas upp ibland är att man bara skjuter ner horder av män i Uncharted-spelen. Men det finns en orsak till det. Spelet är inspirerat av framför allt matinéäventyr som Indiana Jones, som praktiskt taget enbart slåss mot män. Och tittar man på en genomsnittlig armé eller paramilitär terroristgrupp så är det väldigt få kvinnor där. Det kan också vara ett medvetet val av utvecklarna. I ganska stor utsträckning är det okej med våld mot män (om de förtjänar det, osv osv), men hur skulle det se ut om Nathan skulle strypa en tjej? Jag ser rubrikerna redan nu. De enda spel som tenderar att ha kvinnliga fiender i någon större utsträckning är zombiespel, men där är det liksom dehumaniserat i vilket fall som helst.

2 tankar kring ”Anitas karaktärsdesign

  1. Erik Malm

    Och här trodde jag att artikeln skulle handla om Darkstalkers-Anita och hennes Lisa Lisa-influenser…. ^_^

    Tropes vs. Women-serien känns på det hela taget ojämn och relativt amatörmässig, men ”Women as background decoration”-delarna har faktiskt gjort mig ännu mer uppmärksam på vilken sorts stämning och estetik som ofta toppar försäljningslistorna… och det är inte vackert.

    * Smurfette – som du säger, vanligare förr och/eller där karaktärerna sällan har mycket till personlighet till att börja med. Fightinggenren har långsamt gått från ”endera 10% eller 95-100% tjejer” till en något jämnare fördelning. BlazBlue är ett paradexempel, även om hälften av XX-bärarna utgörs av ”Noel som cosplayar som KOS-MOS”.

    * Lingerie, body types, realistic movement, rear ends, etc…balansgången mellan ”realistiskt och därför coolt” och ”coolt och därför coolt” är svår, och många utvecklare tar nog den lätta (och fanservicebetonade) vägen. Vet dock inte om jag tycker att kvinnliga karaktärer generellt *rör sig* så mycket mindre ”naturligt” än manliga, vare sig i ”realistiska” spel eller andra. Visst, Lili kör med ”Waif Fu” (TV Tropes, mother******, do you speak it?) och Elphelts ”Girly Run” slår nog Ashes, men Lars och Venoms utstyrslar och kampstilar är inte precis praktiska, de heller.

    * Painful/orgasmic sounds – 1) om karaktärerna, oaktat deras kön, i gemen lät som om de hade så ont som de rimligen borde ha skulle många av oss stänga av ljudet. I know I would. 2) i vissa fall är det som sagt medvetet (vad väntar du dig av en succubus eller, säg, I-No?). Problemet ligger delvis i lokaliseringen – många västerländska röstskådespelerskor tycks sakna ett läge mellan ”neutral” och ”Catwoman goes vulgo-porrstjärna”. Hur blev Portrait of Ruin-succubusens ”Komusume ga.” (”Little girl.”) ”Filthy cow!”?

    Sexualised enemies – OK, jag kan inte argumentera mot detta. *Ytterst* få kvinnliga karaktärer/fiender i mina favoritspel är icke-sexualiserade.

Lämna ett svar