Är virtual reality äntligen verklighet?

Oculus Rift imponerar tydligen stort på alla som testar den. Jag såg Totalbiscuit vara mer eller mindre stum efter en körning, och han brukar ha en del att säga. Visserligen klagade han över yrsel, men han påpekade också att det var en helt sanslös upplevelse.

Det vore lite fånigt att utnämna virtual reality till framtiden. Det gjordes redan 1995 och det gick… sådär. Å andra sidan var det där pterodaktylspelet ungefär lika grafiskt intressant som Bubsy 3D och VR-kitet stort som en genomsnittlig walk-in-closet. Nu finns snart Oculus Rift som är ett relativt smidigt headset och inte borde vara mer otympligt än ett par skyddsglasögon. Samtidigt har vi tekniken för att skapa fullt realistiska världar, i 3D, i högupplösning och 60 fps. Kanske är det dags.

Jag är intresserad, både som teknikintresserad och för att jag tror att det är ett naturligt steg. Jag menar, anledningen till att vi skaffar större och större tv är ju för att inte ha något annat än bilden i synfältet. När synfältet täcks helt och hållet är det inget problem längre. Då blir det upplösningen som begränsar… men där tror jag att mobiltelefonin (faktiskt) bidrar till en positiv utveckling. Nu när femtumsskärmar bjuder på 1080p är steget inte långt till att sätta två sådana, lätt välvda, framför ögonen. Med rätt pixeltäthet blir det oerhört verkligt.

Däremot kommer det, inom överskådlig framtid, att vara begränsat till en viss typ av spel. Tänk dig att du spelar Battlefield 4 med Oculus Rift. Du ser miljön omkring dig och kan titta runt. Du ser ditt vapen i händerna. Du hör allt i stereo. Du… trycker in en analogspak för att gå framåt. Den här oundvikliga frånkopplingen gör att upplevelsen aldrig kan bli riktigt realistisk med någorlunda realistiska hemförhållanden. Lösningen i nuläget, att springa runt i en tremeters Monkey Ball upphängd på rullar, är knappast uppnåelig för särskilt många. Vi kan inte gärna springa blint runt i vardagsrummet med en plasthjälm på huvudet. Åtminstone inte särskilt länge.

Därför är jag måttligt upphetsad över de många FPS-titlarna som ska stödja Oculus Rift. Doom 3 (och Doom 4), Half-Life 2, DayZ… för att inte tala om att jag verkligen inte ser poängen i Minecraft eller Second Life (förutom att sistnämnda kommer att erbjuda riktigt, riktigt läskiga berättelser av cybersexuell natur). Men de spelen som passar, de kommer att bli enastående, och det är spel där man naturligt sitter ner och grejer händer runtom. Vandra runt i en mecha i Hawken (eller förvisso i delar av Titanfall). Åka bil jättesnabbt i RFactor eller IRacing. Ja, till och med Euro Truck Simulator kan bli hundra procent mer spännande i VR.

Fast det som lockar mig allra mest är i rymdflygsimulatorer. EVE Valkyrie ska stödja Rift, liksom Star Citizen. Det är inte omöjligt att det även gäller Elite: Dangerous. Där snackar vi en potentiell marknad som gör en VR-hjälm för några tusen kronor till en vettig investering – för att man aldrig någonsin kommer att vilja göra något annat.

Lämna ett svar