Att programmera ett fall

Det blev en massa timmars pysslande i RPG Maker ikväll. Jag har ritat bakgrunder till tre nya ”rum” som mestadels flyter ihop i en automatisk sekvens. Men det är verkligen inte enkelt alla gånger.

I den första scenen faller figuren tills man trycker på en knapp. Det tog för det första ett bra tag innan jag fick scenen att loopa genoma fallet… men av någon anledning är det inte alltid den reagerar. Ibland trycker jag och nästa händelse spelas men figuren fortsätter att falla… och falla.

Sen är det nästa scen som, första gången man kommer till den, ska övergå till en mellansekvens där man får se den tredje scenen. Där rör sig en massa figurer. Även det krävde en massa experimenterande innan de gjorde som jag ville. En vägrade röra på sig helt och hållet.

Och slutligen när man är tillbaka i scen två och spelet ska gå vidare så ville jag ha lite bakgrundsanimationer för att skapa lite mer liv i bilden. Jag hade ritat en enkel 1-2-loop… men det vill sig inte heller. Som standard i RPG Maker är sprites justerade i höjdled. Jag ville justera tillbaka den för att passa in i bakgrunden, men om jag gör det så spelar inte animationen. Om jag låter den vara feljusterad så spelar den. Argh!

Och allt detta för en scen som (när jag har stoppat in dialog och lite interaktion) kommer att vara över på någon minut…

Lämna ett svar