Battlefront VR – underbart är kort

Att köpa ett helt fullprisspel för ett pyttelitet VR-uppdrag är i vanliga fall rätt extremt, men när fullprisspelet för tillfället råkade kosta 149 kr kändes det mer motiverat. Så jag drog hem de cirka 45 gigabyten och gratistillägget för att göra det som man egentligen alltid har drömt om – att åka X-vinge.

Och ja, det levererar. Inte särskilt länge, men ändå. Bara att sitta i cockpit och se sig omkring är världens nördfest. Det är knappar och spakar överallt, och vänder man sig om i stolen sitter förstås en R2-enhet där. Sen bär det av ut i rymden och ett kort (cirka 15 minuter) men intensivt uppdrag.

För lite drygt tjugo år sedan spelade jag Rebel Assault, och jag minns hur häftigt det var. Men det var ju i praktiken ett grynigt VGA-fönster med förrenderade sekvenser och ett sikte, medan burkig samplad musik spelades från Soundblaster-kortet. Att panga TIE:s i omloppsbana runt en Star Destroyer är lika mäktigt som klassiskt, men låt mig bara konstatera att det är cirka 4539 gånger coolare i VR än på det gamla CD-ROM-spelet.

Som en del andra titlar (Batman VR till exempel, och troligen VR-inslagen i Final Fantasy XV och Dead or Alive Xtreme 3) är det bara en kort upplevelse, ett smakprov ungefär i samma stil som de som finns som gratisdemon. Och jag vet inte om vare sig spelupplevelsen eller balansorganen håller för en längre tripp. Men förbannat coolt är det.

Lite lär jag väl spela själva Battlefront, om inte annat för att röja runt i lite klassiska fordon. Men mest av allt är det här en provtur som kan övertyga vilken Star Wars-fantast som helst om att VR är framtiden. Men då vill det också till att det kommer ett riktigt VR-spel.

Lämna ett svar