Charlie i Street Fighter V

Capcom har låtit folk spela den första versionen av Street Fighter V, som redan ser extremt polerad ut. Animationerna är lysande och interaktionen med bakgrunden är bortom allt tidigare. Att slå folk genom en vägg och förlänga arenan, det har vi sett förut. Att slå Chun-Li in i ett kök så en skål nudlar ramlar i huvudet på henne – och att hon fortsätter nästa rond med skålen kvar – det är nytt och tämligen bisarrt.

Demonstrationen visar också en del förändringar som att reaktionerna på attacker mer liknar den tunga känslan i Street Fighter III, och att man numera tar blockskada, som kan återhämtas, av vanliga attacker.

I en extra trailer bjuder också Capcom på nästa karaktär: Charlie! Och det är positivt och negativt för mig. Negativt för att Charlie var den enda (efter Gouken) som hade vett att förbli död. Det återstår att se om den lysande grejen i hans panna är någon sorts cyborggrej – det här skulle kunna vara Shadow Charlie som har förekommit i diverse varianter. Mer positivt är det dock att han i så fall troligen ersätter Guile, särskilt om spelet får så få figurer som det ryktas. Och Charlie var alltid mycket mer intressant än Guile…

sf5_charlie

2 tankar kring ”Charlie i Street Fighter V

  1. Mikael Inläggsförfattare

    – Jag skulle tro att balansen inte är färdig med tanke på att spelet är minst ett år från release.

    – Det är en kul grej, som kanske har motsvarigheter på andra banor. Troligen kommer det att finnas något sätt att få av den, bara att det inte var färdigt än.

    – Jag tyckte minimalismen var välkommen efter allt bläcksvepande i fyran, men vi får väl se.

    + Jo, strålande.

    + Verkar vara så att EX aktiverar specialläget med lysande händer (som ger möjlighet till obegränsade EX ett tag) medan Revenge är mer typiska superattacker.

    + Effekterna överlag är makalösa.

    + Det är i alla fall lovande, till skillnad från SF4 där första gänget efter Ryu och Ken var just Chun-Li, Blanka, Zangief och Guile. Å andra sidan är SF mer inarbetat i modern tid – de har råd att släppa några av de mindre relevanta klassikerna nu.

    ? Kan Charlies ”tredje öga” ha något att göra med Urien?

  2. Erik Malm

    – Blockskada på normals? Aldrig en bra idé, inte ens när parries finns att tillgå (eller ens om man inte kan knockas av sagda blockskada). Jag är inte heller förtjust i ”recoverable damage” i någon form.

    – Nudelskålen. Detta är inte Pocket Fighter eller SFxT. Och här hade jag hoppats på en återgång till ett mer seriöst anslag, helst utan dubiösa djurdräkter eller fåniga ansiktsuttryck vid motståndarens Ultraaktivering….

    – Minst sagt andefattig mätardesign, som förhoppningsvis är tillfällig.

    + Tung träffkänsla.

    + Intressant mätarsystem (olika mängder supermätare, aktivering av speciallägen?).

    + Chun-Lis vackra ”vatteneffekter”.

    + Skulle Cyber-Charlie kunna ersätta Guile, eller åtminstone få Decapres Scramble-attacker? Efter detta är jag inte längre lika säker på att vi måste stå ut med *hela* ST-ligan + Sakura.

Lämna ett svar