Dark Souls II än så länge

Jag är imponerad. När det blev tal om en upphottad konsolversion så var den högre upplösningen och bilduppdateringen det som alla såg fram emot. Visst stod det också i listorna: ”uppdaterade fiendeplaceringar”, ”förändrad AI” och ”uppdaterade föremålplaceringar”, men då reflekterade jag inte så mycket över det. Kanske skulle det bli lite som New Game+, att det har tillkommit någon fiende här och där.

Efter cirka tio timmar i Dark Souls II: Scholar of the First Sin känns det snarare som ett helt nytt spel. Det är betydligt lättare att räkna upp de saker som inte har förändrats. Redan från första steget in i Things Betwixt märker jag småsaker som att en av tutorialsektionerna har blockerats tills vidare. Sen promenerar jag in i Forest of the Fallen Giants och blir raskt uppäten av ett troll. En sak som inte har förändrats är den märkliga räckvidden på vissa attacker. Nåväl.

Trots att miljöerna i princip inte har förändrats gör det extremt stor skillnad hur fienderna är placerade. Framför allt det faktum att det nu är betydligt mer variation och fler oväntade angrepp. Det kryllar av NPC-invasioner men också av fler potentiella medhjälpare. Exempelvis kan den halvlömske Creighton nu hjälpa till i Huntsman’s Copse. Och för att hjälpa offlinespelare kan NPC:er nu peka ut hemligheter, svara på emotes och annat som får dem att kännas mer mänskliga. Vi fick ett litet smakprov på det i expansionerna, men nu gäller det större delar av spelet.

Fienderna har också överlag blivit smartare, även om jag sprang på några glitchar. De ser längre och är mer agressiva i allmänhet, vilket förändrar situationen i Iron Keep, där det inte längre går att skjuta dem på avstånd, en efter en. Dessutom finns det fler fiender som börjar som neutrala men kan attackera om du gör något de inte gillar (som att spöa deras boss). Det finns också fiender som det lönar sig att låta leva. Jag hittade en fackelbärare i No Man’s Wharf som inte gav sig på mig utan bara följde efter. Det innebar att jag slapp bära en fackla själv i vissa sektioner.

Sen har vi det där med flyttade föremål. Ibland har det blivit rena förenklingar, som att Dull Ember nu ligger i början av Lost Bastille, så att du inte behöver springa hela vägen till Iron Keep för att börja utnyttja McDuff. En del har placerats bakom någon särskilt jobbig fiende så att det blir mer av en belöning. Det finns också fler standardvapen utplacerade tidigt i spelet så att man kan börja uppgradera dem utan att låsa fast sig vid något man egentligen inte ville ha. Det finns också fler skattkistor överlag, och förstås även mimics på nya, oväntade ställen.

Allt det här gör att även en erfaren Dark Souls II-spelare måste vara lite varsam och utforska alla skrymslen och hörn igen för att inte missa potentiella nyheter. Det är inte bara en HD-uppfräschning, det är en nästan fullständig remix. Jag har en hel del kvar att göra, men än så länge känns det riktigt, riktigt bra.

darksouls2_drake

Lämna ett svar