Den största anledningen varför 3DS borde vara regionsfri

Snart släpps ett spel som jag absolut skulle vilja importera från Japan, om det inte vore för att jag då måste importera en 3DS på samma gång. Project x Zone är crossovern mellan Namco, Capcom och Sega, som släpps till 3DS. Det är en ganska rak uppföljare till Namco x Capcom, även det ett spel som inte lämnade Japan, och därför är chansen rätt liten att det kommer att ta sig hit.

Nu har även Reiji och Xiaomu blivit bekräftade, de två huvudpersonerna från just Namco x Capcom. Tillsammans med dem kommer också Tron Bonne. Vi snackar alltså om ett handritat strategispel med tonvis av coola sprites, som innehåller Jin Kazama, KOS-MOS, Yuri Lowell, Ryu, Mega Man X, Hsien-Ko, Dante, Chris Redfield, Arthur, Devilotte, Sakura Shinguji, Akira, Ulala, Space Harrier, Bahn från Fighting Vipers, figurer från Valkyria Chronicles och många, många fler. Vi snackar en crossover utan dess like. Vi snackar om ett spel som jag med största sannolikhet inte kommer att kunna spela.

Överhuvudtaget kan ju ett spel där Ryu, Akira och Jin kan träffas vara det bästa spelet någonsin.

3 tankar kring ”Den största anledningen varför 3DS borde vara regionsfri

  1. Erik Malm

    Meh, allt nytt kräver inte state-of-the-art-upplösning. Jag kan inte tänka mig att remixen av JoJo kommer att se ut som BlazBlue, och nog skulle folk spela även en relativt lågupplöst Capcom/Namco/Sega-crossover?

    Tar man dessutom i beaktande att Skullgirls och till och med Vanguard Princess grafiskt kan tävla med KOF XIII och Persona så känns det inte *helt* befängt att två av fightinggenrens supermakter skulle lägga lite krut/samarbete på ett sådant här nyskapande projekt i stället för att försöka anpassa Tekken-casten till SFIV-världen och vice versa.

    Men visst, hit med ett Samurai Shodown+Last Blade vs. Soul Calibur i 2D med combos, Real Bout-liknande Ring Out-animationer och (inte alltför makabra) ”fatalities” så skall jag sluta klaga ett tag…. p

  2. Mikael Inläggsförfattare

    Först och främst skulle lågupplösta sprites (som det här verkar ha) knappast duga till ett modernt fightingspel och att göra dem i motsvarande Blazblue-upplösning skulle vara mångfalt dyrare. Men det är nog fel att kalla det halvobskyrt. Super Robot Wars-spelen är ohyggligt framgångsrika i Japan (tio titlar bara till PS2) och har lika mycket arbete nerlagt på spel som specifikt behandlar mecha-crossovers. I teorin borde kända figurer från tre stora spelutgivare göra det lite hetare för väst. Men det borde ha gällt Namco x Capcom också. Tyvärr är nog strategiupplägget och pixelgrafiken något som gör att snarare någon som Atlus skulle kunna tänka sig att ta över det, men det kommer förstås aldrig att hända.

  3. Erik Malm

    Varför är detta inte ett stationärt fightingspel? Jag vill skapa ett långdistans-team av X, Chris och Reanbell/Leanne från Resonance of Fate!

    Förklara för mig varför folk kan lägga ned så här mycket sprite-arbete och uppbåda så mycken kreativitet på ett halvobskyrt bärbart strategispel, medan fightingspelare måste nöja sig med ful (SFxT) till halvful (SFIV, MvC3) 2,5-D-grafik, oinspirerade attacker (det mesta från ArcSys) och plågsamt uppenbara kompromisser (KOF XIII).

    Och X här men inte i (U)MvC3? o_O

Lämna ett svar