”Det här får jag betalt för att säga”

Rubriken kommer från en klassisk reklamfilm där en svensk matprofil (möjligen Carl-Jan) pratade gott om några kryddor. Det var övertydligt och lite fånigt, för det framstår ju som rätt självklart att den som gör reklam får betalt för det.

Problemet, för tillverkare av produkter i allmänhet, är att folk i allt större utsträckning ignorerar reklam, antingen genom att aktivt filtrera bort den eller genom att åtminstone inte bry sig. Därför har de tvingats ta andra vägar.

En klassiker i tidningsform är reklamsidorna som är utformade som artiklar. Men där är det ändå uppenbart, eftersom det, så vitt jag vet, är lag på att det måste stå ”den här sidan är en annons”.

På internet är det svårare. Det finns måttligt med källkritik och sällan ansvariga utgivare, åtminstone för ett enskilt inlägg. Ett vanligt reklamtrick är därför astroturfing (astroturf är en konstgräsmatta, alltså bokstavligen en falsk gräsrotskampanj), där representanter för företaget eller deras reklambyrå skriver positiva saker om sina varor eller kritiserar konkurrenternas. Att skilja dem från vanliga fanboys kan vara svårt, men etablerade forum brukar kunna luska fram dem – så att säga lyfta på mattan och avslöja ohyran där under.

Ett annat sätt är att helt enkelt anlita en ansedd talesman, och där kan det göras på flera olika sätt. Den omtyckte Dark Souls-specialisten EpicNameBro gick ut med att han jobbar på den officiella guiden, och nämnde samtidigt att Dark Souls II är förbannat bra. Då kan man ta ställning till om man tror på honom eller inte. Själv litar jag rätt hårt på Marcus, så jag hoppas att det stämmer.

Nu har det dock avslöjats att Microsoft och Machinima hade en kampanj där man kunde få extra reklampengar om man visade Xbox One-spel och inte sa något negativt om dem. I sig inget fel. Men, i avtalet stod också att man inte får avslöja att avtalet existerar. Därmed försöker man sudda ut gränsen mellan reklam och genuina användarintryck, och detta bör vara olagligt på många håll, eller åtminstone mot god marknadsföringssed.

Den här gången uppmärksammades det, men hur ska man kunna lita på någon när sånt här förekommer? Och lita på att det förekommer även hos andra företag.

De som har deltagit i det här är däremot rätt rökta. Aktuella videor är taggade, och om de helt plötsligt börjar ta bort videor där de gillade Xbox One ser det smått misstänkt ut. Hur som helst lär deras trovärdighet ta en smäll.

Lämna ett svar