Det vackra rörelsemönstret

Jag håller som bäst på med att gå igenom mina favoriter i Virtua Fighter 5: Final Showdown för att se vilka jag vill fokusera på. Och det verkar bli en del förändringar. Wolf känns aningen trist nu, och Akira är fortfarande så förbaskat svår att få till allt det bästa med. I gengäld har Sega fixat till Goh igen och gjort honom lika flexibel som i Virtua Fighter 4: Evolution, så jag kanske ger honom en chans igen. Annars är jag väldigt imponerad av Jean, och Vanessa har blivit grymmare än någonsin med massvis av brutala kombinationer och en helt ny pose – hon väntar helt enkelt på marken efter att ha blivit nerslagen och kan sedan därifrån göra en massa riktigt, riktigt elaka saker.

Fast trots att jag inte kan spela Akira på rätt sätt är hans Baijquan-stil fantastiskt vacker att se på. Blandningen av stenhårda slag och smidiga cirkelrörelser är riktigt elegant. Men jag vidhåller fortfarande att det alltid är ett taktiskt misstag av Sega att ha honom som huvudperson eftersom ingen nybörjare har någon chans att få honom att fungera. Jacky, Lau och Pai var betydigt enklare att börja med redan i det första spelet, och numera finns ju även Lei-Fei, Brad och Jean som man snabbt kan bli respektabel med.

En tanke kring ”Det vackra rörelsemönstret

  1. Erik Malm

    ”ett taktiskt misstag av Sega att ha honom som huvudperson eftersom ingen nybörjare har någon chans att få honom att fungera”

    Ha ha, jag tycker att det är ett smått genialt grepp eftersom de som letar efter en lättspelad Ryu-typ därmed redan från början får en kalldusch… eh, får lära sig att fightingspel, och kanske särskilt VF, kräver dedikation. ^_^ (Läste att karaktärsvariationen online är stor, vilket ju inte kan sägas om SFIV….) Den enda fightingserie i vilken samma fenomen återkommer är Tekken – Mishimas, i synnerhet Kazuya, räknas som bland de svåraste i executionväg.

    Jag håller med om att Wolf har tappat/bytt ut en del intressanta moves – sidestepkastet, Wrist Lock Slam ? (hcb+P+G), Rock Bottom och ett par uppföljare till Catch – och då han fortfarande saknar luftkast har jag tappat hoppet om honom. Förslag på sådana inför sexan följer:

    face up/feet toward = Canadian Backbreaker
    face up/feet away = Argentine Backbreaker
    face down/feet toward = Oklahoma Stampede
    face down/feet away = Back Body Drop

    Main, i den mån jag spelar VF? Goh (LOL f+K, P+G-pungslaget) eller Jeffry (jag kan äntligen utföra hans Headbutt-multikast!).

Lämna ett svar