Disneys Little Big Minelanders

Med Disney Infinity ger sig bolaget in i kampen med inte bara en, utan tre giganter. Ekonomiskt sett, åtminstone två. Det har plastfigurerna och samlings/scanningsaspekterna från Activisions Skylanders, och det har bygg- och skaparmöjligheterna från Mojangs Minecraft och Media Molecules Little Big Planet. Det hade kunnat vara vilken wannabe som helst, men tre saker talar för att Disney Infinity kan bli gigantiskt:

1) Ambitionen
Disney har på senare år satsat på att göra bra spel baserade på sina serier, och det har ofta lyckats. Toy Story 3 hade en oväntat kul bonusfunktion i form av Toy Box, och det är det som kommer att bli huvudpoängen med Infinity. Visst, varje figur man köper (för dryga hundringen) kommer att låsa upp nya miljöer och banor, vilket kommer att göra spelet till ett gigantiskt, gemensamt tillhåll för alla möjliga licenser, men Toy Box kommer att låta oss sätta ihop helt egna scenarion. Kopplar man ihop det med Skylanders-idén så kommer det praktiskt taget att bli som Toy Story på riktigt: leksakerna i hyllan kommer att bli levande, fast bara i spelet.

2) Franchiserna
pirates_announce_1_finalNågot som Disney utklassar Activision i med hästlängder, och förmodligen alla andra företag i världen förutom MÖJLIGEN Nintendo, är vilka franchiser man äger. Musse Pigg, Kalle Anka, Lejonkungen, Toy Story, Monsters Inc., Cars och så vidare. Jo, Pirates of the Caribbean, en liten serie som man kanske har hört talas om. Rent teoretiskt äger Disney även, via Touchstone, filmer som Pretty Woman, Dead Poets Society och Armageddon. Nu tror jag inte att vi får en bana baserad på Welton Academy med en plastfigur av Robin Williams, men det säger en del om bredden på det här företaget. Och jo just ja, häromsistens så köpte de ju upp både Marvel (Spider-Man, Wolverine, Hulk, Iron Man och några till) och Star Wars (Jar Jar Binks, Greedo, Ewokerna och massor av användbara karaktärer).

3) Pengarna
Till skillnad från praktiskt taget alla renodlade spelutgivare så går det bra för Disney, åtminstone om man ser till hur de spenderar för tillfället. De har också en etablerad marknadsföringsapparat för att få in Infinity-figurer i varenda leksaksaffär i världen, även om Skylanders onekligen har lyckats rätt bra med det på egen hand. Det finns alltså resurser för att fortsätta tillverka plastfigurer och tillhörande banor under en lång tid framåt, vilket kan göra Infinity lika oändligt som det heter.

Risken är förstås att Activision svarar på samma sätt som de bemötte Rock Band: genom att pressa ut så mycket det bara går tills marknaden kollapsar. De har redan svarat lagom kaxigt att de välkomnar konkurrens, och på kort sikt kommer det ökade intresset att göra att hela den här plastgubbe med RFID-chip-grejen växer som helhet. Men börjar det prånglas ut hur mycket som helst kan det här mycket väl bli nästa instrumentspelsbubbla.

Tills dess ser jag dock fram emot möjligheten att en dag kunna låta Simba, Boba Fett och Psylocke sticka iväg på plattformsäventyr tillsammans.

Lämna ett svar