Dreams: en duckande spelfigur

Jag har börjat ge mig på nästa spelprojekt i Dreams, eller egentligen flera. För det behöver jag en alldeles egen spelfigur som jag sedan kan designa om efter behov. Tidigare har jag gett mig direkt på skulpterandet, men nu försöker jag först ha en ganska komplett programmering klar innan jag ger mig på sånt.

Grundfunktionaliteten är ju väldigt enkel i Dreams. Med en puppet får man rörelser och hoppfunktion (till och med dubbelhopp om man vill). Det går också numera att begränsa automatiskt till ett 2.5D-perspektiv, vilket är himla smidigt. Men jag vill förstås ha mer. En viktig aspekt är att man måste kunna ducka. Jag siktar på att försöka göra ett Zelda II-upplägg där man kan ducka, och när jag väl får in en attackfunktion ska det också vara olika attacker vid hoppande, stående och duckande.

Men att ducka är inte lika lätt som det låter. I grunden är det superenkelt: skapa en keyframe där figuren duckar och koppla den till en knapp, och så fungerar det. Men animationerna blandas automatiskt, så om jag rör på styrspaken så knäar figuren runt i full fart. Vilket inte är meningen. Jag vill alltså stänga av vänster- och högerrörelserna medan man duckar. Det visade sig knepigt. Hur jag än gjorde så gick det ändå att röra sig, eller så började figuren röra sig automatiskt så fort jag duckar.

Till slut hittade jag en lösning. Jag delade upp vänster/högersignalen från L-spaken i separata signaler, och körde båda genom en signalomvandlare. Där passade jag på att sätta en gräns så man springer med maxfart även om man bara tiltar spaken 80%. Sen öppnade jag keyframen för duckningen och stängde av båda omvandlarna i den. Det innebär att signalerna inte längre går fram. Men även keyframen är analog. Så det behövdes en sista signalomvandlare på neråtsignalen för att sätta den till 100% så fort man rör neråt mer än sisådär 15%. Då finns det utrymme för att hålla lite snett, men om man faktiskt försöker trycka neråt så kommer övriga rörelser att sluta. Samtidigt passade jag på att justera hitboxen så att det faktiskt kommer att löna sig att ducka. Nu behöver jag bara komma ihåg att fienden måste sikta på huvudet.

dreams_ducking

Så med det löst behöver jag nu lista ut hur i hela friden man får figuren att klättra längs en stege …

Det här inlägget postades i Kreativt, Playstation 4, Spel och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Meddela mig om nya kommentarer. Du kan också prenumerera utan att kommentera.