Dust 514 imponerar icke

Konceptet är möjligen så briljant det kan bli. Ett FPS där striderna man utkämpar inte bara är dagens dödsmatch #789436 utan faktiskt avgör en pågående konflikt som får återverkningar i det makalöst intressanta (och hysteriskt svårtillgängliga) Eve Online-universumet. Dust 514 tar oss ner på planeterna för att kriga, det har precis släppts som öppen beta… och det är dödstrist.

Jag vet, jag ska kanske spela några fler matcher innan jag sågar det. Dessutom har CCP gått ut och sagt uttryckligen att Dust 514 ska bli en kontinuerlig värld parallellt med Eve, inte bara på Playstation 3 utan ”även på Playstation 7”. Oavsett hur optimistiskt det är om Sonys framtidsutsikter, så verkar de i alla fall satsa stort. Men just nu är det en ytterst medelmåttig FPS-klon praktiskt taget helt utan unika finesser, med undantag möjligen för en aning Warhawk-liknande fordonsstridande.

Som nybörjare både i Dust och Eve såg jag fram emot att åtminstone kunna göra en cool figur. Eve har en fantastisk karaktärseditor, märkligt nog, eftersom man aldrig går ur cockpit på sitt skepp. Man kanske snarare ska kalla det en fantastisk porträtteditor. Hur som helst, det skulle kunna vara en ingång. Gör din egen supersoldat, utrusta honom/henne med läcker utrustning och bli en legend på slagfältet, som kommer att dyka upp i nyhetssändningarna i EVE, typ. I Dust börjar det lovande med att man får välja härkomst och kön, men sen… inget. Man får en trist metallrymddräkt typ Haze och får hatta runt i trista miljöer fyllda av teknik som doftar tidiga Unreal Engine-konverteringar till Playstation 3 anno 2007, med texturer som laddas in två sekunder efter att man slutat titta mot dem.

En annan grej som känns väldigt störande är det väldigt tydliga Free to Play-upplägget. Jag blir mer och mer allergisk mot det, särskilt när spelets handelsplats är lika nersållad med reklam (för spelets prylar) som Xbox Live. Eftersom det bygger på Eve finns det också tonvis med färdigheter att lära sig och utrustning att kombinera på ett energieffektivt sätt, och det är säkert roligt om man orkar bry sig.

Just nu ser jag bara en tänkbar framgång för Dust 514: att det blir någon sorts test för Eve-spelare som vill ta sig in i prestigefyllda korporationer. ”Jaså, du vill gå med oss? Kör femtio matcher och vinn den här marken åt oss så kan vi diskutera saken.” Utöver det är det långt kvar innan det har en rimlig chans. Jag hoppas att CCP verkligen kan och vill satsa vidare på det här, för som sagt, konceptet är lysande. Men den här öppna betan känns snarare som en tidig alfakod.

Lämna ett svar