EA:s fenomenala Sim City-katastrof

En gång i tiden spelade jag Sim City på Amiga och Sim City 2000 på min splitternya dator, 1995. Jag blev aldrig någon särskilt bra borgmästare och tur är väl det, för då hade jag säkert sett fram emot den nya versionen som, som så många andra spel, börjar om serien från ruta ett med en ny titel. Och det ska tydligen vara ett bra spel, om man är recensent och spelar på en tidig kod som inte behöver koppla upp sig, hade tillgång till några tomma servrar eller helt enkelt tyckte att EA förtjänade bra betyg. För nu när spelet är släppt har det blivit en PR-mardröm utan dess like. I måndags släpptes det i USA, igår i Europa, och spelet fungerar inte. Sim City är ett i raden av alltid uppkopplade spel, vilket dels innebär att du är begränsad till spelets officiella DLC istället för att kunna bygga egna moddar – och tro mig, DLC kommer att komma i tonvis. Och dels innebär det att du bara kan spela när servrarna fungerar. Det gör de inte.

Hade jag betalat femhundra kronor och inte kunnat spela spelet skulle jag vara fly förbannad, och det verkar stämma bra på de tusentals spelare som har stormat exempelvis Amazons feedbacksystem och betygbombat spelet ner till ett av de sämsta någonsin. Det är så illa att Amazon själva varnar för att det är svårt att spela spelet, och EA har tydligen gått ut och dragit tillbaka reklam, tills vidare. Det verkar alltså som att de inte ens vill sälja spelet, nu när varenda sålt exemplar gör det ännu svårare för befintliga spelare att komma igång.

Det är en smärre katastrof, minst sagt. Samtidigt är det inte första gången. Jag minns fortfarande den skakiga starten då Half-Life 2 överbelastade den sprillans nya Steam-tjänsten och knappt gick att spela. Det blev inte direkt några permanenta men för varken spelet eller tjänsten, som nu är ett av tidernas bästa spel och världens största onlinespelcommunity/butik. World of Warcraft var praktiskt taget ospelbart till en början – gick helt okej. Och jag minns så väl Playstation Network-spektaklet som pågick i månader då spel och nerladdat material var otillgängligt om man hade en tidig Playstation 3 och hade brutit strömmen – och därmed tappat klockan. Enorma kriser som fick fans att gå i taket, men som nu är glömda och förlåtna. Det här kommer inte att förstöra spelet eller sänka EA, även om det kanske vore välförtjänt.

Samtidigt är detta framtiden. EA har uttryckligen sagt att DLC och onlineverifiering är deras grej, och Sim City är ett mönsterexempel på hur de vill ha det. Intensivt bombardemang med extramaterial, stora delar av spelet som är låsta (vad sjutton, jag kunde bygga järnväg i Sim City för 20 år sedan) och så, om några år när Sim City 6 kommer: nerstängda servrar och dags att ge sig på nästa version för att få fortsätta spela.

It’s in the game.

simcity_fail

En tanke kring ”EA:s fenomenala Sim City-katastrof

  1. Rob

    Blir inget Simcity för min del. Startade upp gamla SC4 istället, installerade de senaste moddarna och började spela. Inget onlinetjafs och inga problem.

Lämna ett svar