Eleven Table Tennis – pingis i vardagsrummet

Egentligen var tanken att jag skulle testa det så fort jag hade flyttat, för lite av poängen med större lägenhet var att ha bättre ytor för VR-spel. Men det blev inte av förrän nu, och resultatet är blandat men rätt fascinerande.

Eleven Table Tennis är precis vad det låter som och inte så mycket mer. Bordtennis är ingen komplicerad sport, men samtidigt är det extremt viktigt att grunderna fungerar. Och där är Eleven Table Tennis utmärkt. Det fungerar fantastiskt smidigt att bara trolla fram en pingisboll ur vänsterhanden och serva, och sen ger sig det mesta av sig självt. Till skillnad mot mer stationära spel kräver det uttryckligen ett utrymme på två gånger två meter för att fungera, och jag skulle nog rekommendera lite mer så det fungerar att dyka lite åt sidorna. Annars tenderar många slag att gå för långt utanför så det inte är värt risken att hoppa huvudstupa in i den öppna spisen.

Däremot är jag inte riktigt nöjd med stabiliteten på själva spelet. På min gamla Quest flyter det nätt och jämnt på i full hastighet, och första kvällen hade jag återkommande problem med att hela spelet låste sig, vilket är extra desorienterande i VR. Nästa gång provade jag att stå vänd åt ett annat håll och då fungerade det bättre. Möjligen tycker headsetet inte om ett fönster som i princip fungerar som spegel.

Förutom att spela mot datormotståndare som går att ställa in från nedlåtande enkel till totalt monster, så är det väldigt smidigt att utmana folk världen över. En vanlig lördagkväll fanns det massor av motståndare, och trots lite lagg fungerade det väldigt bra. Bordtennis är ju knappast en sport där det finns utrymme för väntetider, men på min nivå är det fullt njutbart. Numera använder jag sällan eller aldrig röstchat i onlinespel, men tack vare VR-kontrollerna går det att gestikulera rätt väl.

Efter den första kvällens problem ville jag egentligen häva köpet, men Metas Oculus-support vägrade och hänvisade eventuella problem till utvecklarna. Det var visserligen ingen större investering, men inte så förtroendeingivande om jag skulle köpa något dyrare. Förhoppningsvis fortsätter det i alla fall att fungera, för bordtennis fungerar strålande i VR, och det är också så tillgängligt att det är ett utmärkt demospel.