En dag med Pokemon-uppdrag

Sent igår kväll lanserades det nya systemet för uppdrag i Pokemon Go, och det är den största enskilda uppdateringen sedan räderna i somras. Det fungerar så här: det finns två sorts uppdrag. Professor Willow har en serie uppdrag som verkar vara förutbestämda, med korta dialoger mellan varje grupp om tre. När du löser alla tre får du extra bonusar och det finns åtta steg i uppdragsserien totalt. Det börjar väldigt lätt: fånga tio Pokemon, överför fem, och besök fem Pokestop. Men sen blir det raskt lite högre krav, som att behöva kläcka ett gäng ägg eller få två godisar med sin Pokemon-kompis (minst sex kilometers promenad). Nu vill den att jag gör två räder och gör några gymstrider (att nå rang 15 hade jag förstås redan klarat). I slutet av allt detta väntar den exklusiva Mew som hittills inte funnits i spelet.

Parallellt med det finns sidouppdrag som fås genom att snurra på ett Pokestop. De verkar framslumpade än så länge och kan till exempel vara att fånga tre stycken av en av två sorters Pokemon, eller att få ett visst antal ”Great”-kast på raken. De ger bland annat extra föremål. De går också att släppa om det är något man inte klarar av att göra. Det verkar dock vara en begränsning på hur många man kan få från ett givet Pokestop och det går bara att ha tre igång, men de kan vara likadana (jag hade två samtidigt som gällde att köra en räd).

På det hela taget gillar jag systemet. Det ger lite mer struktur till det slumpmässiga letandet och utmanar att göra saker annorlunda, lite som ett oändligt achievement-system. Den stora frågan är förstås hur förbannat svårt det kommer att bli att få uppdraget för Mew. Jag undrar också vad som händer om man inte spelar exakt varje dag. Nu samlar man tokens för varje dag man gjort minst ett sidouppdrag. Jag skulle tro att det kommer att behövas ett antal såna här tokens för att komma vidare i huvuduppdragen till slut, annars skulle någon förmodligen ha plockat Mew redan.

Lämna ett svar