Experiment i Dreams: Niereth spöar orcher

Tanken var att ägna semestern åt Dreams, men som vanligt kom en massa annat i vägen. Med bara en vecka kvar har jag i alla fall äntligen kommit igång, och nu börjar det faktiskt finnas lite fungerande gameplay. Uppföljaren till Aethyr blir ett mer regelrätt actionäventyr, och för att ha någon sorts action behövs åtminstone två parter. Jag hade byggt min karaktär Niereth för att fungera i ett 2D-sammanhang och börjat bygga en bana, men jag insåg att jag hellre ville ha samma isometriska perspektiv som i Aethyr. Så jag började nu med att ta bort begränsningarna och anpassa henne för 3D. Jag har också lagt till en snabbare horisontell attack som inte hade fyllt något syfte i 2D. Samtidigt har jag löst några gamla buggar. Till exempel fungerar nu stegarna som jag hade tänkt.

Därefter har jag gett mig på fiender, och vi börjar förstås med orcher. Deras 2D-mekanik att skjuta mot huvudpersonen fungerade utmärkt även i 3D, och jag har sedan byggt ut mer funktionalitet på dem. Till exempel finns det nu två separata lägen för samma figur, som antingen ger dem ett armborst eller en yxa och motsvarande färgmatchning. Beroende på vapen har de sedan olika reaktioner. Armborstorcher (i rött) försöker skjuta Niereth på avstånd. De försöker också (om möjligt) att undvika att skjuta varandra, men att lura dem till det är en fullt gångbar stridstaktik. Yxorcher (i grönt) springer mot Niereth och försöker hugga henne.

Världen är förstås fullt experimentell än så länge, men logiken på fienderna fungerar mestadels bra, och i viss mån är det bara bra med lite kaos. Jag tror dock att jag behöver införa någon sorts slumpmässiga animationer för att få dem att stanna upp ibland, så inte alla bara springer hejdlöst i en klunga. Men att det fungerar överhuvudtaget är som alltid hysteriskt kul.

Jämför med den tidigare tvådimensionella versionen:

2 tankar kring ”Experiment i Dreams: Niereth spöar orcher

Lämna ett svar