Experimenterar med sprites

Efter att ha ritat närmare hundra porträtt på mina karaktärer (plus ett antal nyversioner när jag inte varit nöjd med en tidigare) har jag gett mig på en ny utmaning. Nu tänker jag rita allihop igen: i helfigur! En viktig anledning är att trots att jag har hittat på (nästan) allihop så vet jag inte exakt hur alla ser ut. Jag har ju liksom ritat det som syns och inte lagt tid på att fundera på resten. Så det får jag tillfälle till nu. En annan viktig poäng är skalenlighet. De ska kunna ställas bredvid varandra så det syns den exakta skillnaden mellan exempelvis Gondris (201 cm) och Basilika (112 cm) som annars är svår att visualisera. För att åstadkomma det, och för att göra det hela lite smidigare, använder jag mina Figma- och Figuarts-modeller. Jag ställer dem sedan i en specialbyggd Lego-ställning så kameran kommer på samma avstånd varje gång.

På de färdiga bilderna jämför jag sedan längden på den karaktär jag har tänkt rita jämfört med den proportionella skillnaden mellan de här två. Med skillnaden i längd visade sig figurerna motsvara en man på 192 cm och en kvinna på 171 cm, så jag förstorar eller förminskar bilderna utifrån det.

Själva tecknandet gör jag sedan direkt i datorn. Istället för ett tidsödande skisstadie försöker jag rita direkt och sudda bort allt eftersom, vilket gör att bilderna blir aningen grovhuggna men också lagom spontana. Det är också bra övning att försöka sätta linjer direkt utan att skissa sig fram till den rätta. Färgläggningen görs som vanligt, men här har jag lite gratis då ljussättningen är konsekvent på alla och det därför är lätt att hitta standardskuggningar. Jag begränsar mig också generellt till två toner om det inte ska vara särskilt glansigt. Detta både för att det ska gå snabbare och för att få den där sprite-känslan – som i sig förstås kommer av att man alltid vill att det ska gå snabbare att framställa.

Jag tänkte undvika att göra misstaget att alltid rita Shaana först och därmed alltid bli missnöjd med hur hon blev efter att jag har lärt mig mer, så hon får vänta lite. Istället har jag gett mig på andra av mina skapelser, här den vandrande krigaren Devyn och den ofrivilliga pyromantikern Shinda (Shinda är speglad eftersom jag ritar alla stående på vänster sida).

sprite_devyn_shinda

Vad ska jag då göra av de här bilderna? Tja, något fightingspel kommer det inte att bli i första taget. Jag har fullt respekt för spriteskapare, för det tar verkligen evigheter att rita en enda bild och ska man sedan göra de hundratals animationsrutorna som behövs för någorlunda vettig animation och någorlunda stort rörelsemönster, gånger antalet figurer, ja då är det mer än vad man kan åstadkomma på några semesterkvällar. Men nånting ska jag nog kunna hitta på …

Lämna ett svar