F2P-nonsens i Metal Gear Solid V

Ibland är det skönt att jag stämplade ut från Metal Gear Solid redan efter tvåan. Det var trevligt, men i längden inte min grej. Så jag missade det tydligen fantastiska Metal Gear Solid 3, jag missade Peace Walker och Portable Ops, jag missade Metal Gear Solid IV och jag missade Rising. Nu kommer jag också att missa Metal Gear Solid V, men skillnaden är att den här gången känns det aktivt bra. Konami 2015 är mer eller mindre raka motsatsen till Konami 2001, och de val de har gjort på sistone gör att min passiva apati mer och mer vänds till ren illvilja.

Inte nog med att de förvandlade Castlevania till dynga och lade ner Suikoden. Inte nog med att de försökte förneka Hideo Kojimas existens och utradera honom från spelhistorien. Nu har de förvandlat sitt sista stora spel (för Konami gör som bekant inte spel längre) till ett F2P-träsk och de har dessutom inte ens skam i kroppen nog att stå för det. Metal Gear Solid V, som så många andra storspel, recenserades på arrangerade event vilket i sig inte är fel. Jag recenserade Doom 3 och Oblivion på det sättet en gång i tiden och det finns en viss poäng i att helhjärtat kunna sätta sig ner med ett spel i ett par dagar, spela intensivt och diskutera med andra recensenter eller spela coop. Under Metal Gear-eventet ska dock folk ha hastat igenom huvudhandlingen och blivit förbjudna att nämna vissa saker. En av dessa saker var helt uppenbarligen det faktum att det kostar extra att spela spelet på ett vettigt sätt, för bland alla dessa lyriska nior och tior är det uppenbarligen något som har ”missats”.

Som jag förstår det så finns det ett basbyggarelement, Mother Base, som inför någon sorts strategiinslag. Malplacerat, men det handlar ju trots allt om Big Boss så okej. Grejen är den att utvecklingen sker genom att man samlar material. Samlar material gör man genom att skicka ut underhuggare från en FOB (Forward Operations Base) på uppdrag. Uppdragen tar tid. Tiden kan minskas genom att utveckla FOB:en eller genom att bygga en ny. Detta kostar pengar, riktiga pengar. Och kan någon matematiskt lagd sjuåring räkna ut om tidsåtgången är balanserad för att göra det motiverat att lägga ett par hundralappar för att slippa frustrationen och bara komma vidare? Rätt sannolikt, va?

Alltså, jag kan nästan acceptera att usla gratisspel fylls med mätare som segar sig upp mot toppen sådär olidligt långsamt för att göra att du desperat köper hallon för att skynda på eländet. Det är skitspel som jag lätt kan ignorera, gjorda av hemska rövarutvecklare som King eller Zynga, och nånstans måste de ju dra in pengar för att kunna anlita bystmodeller för att göra långa påkostade Game of Thrones-doftande reklamsnuttar. De är så lätta att hata att jag knappt ids längre. Men när precis samma mekanik infiltrerar en så pass anrik serie är det ett större svek. Jag är glad att Konami aldrig kommer att göra ett nytt Castlevania eller Suikoden. För man skulle få betala tio kronor per energipåfyllning, låsa upp bossar för femtio kronor styck, och börja inte ens tala om vad det skulle kosta att bygga upp sitt slott i det sistnämnda. Och då skulle jag nog tyvärr behöva döda någon.

En tanke kring ”F2P-nonsens i Metal Gear Solid V

  1. Px

    Jag försökte lira igenom MGS 3 när det släpptes, men har till dags dato aldrig orkat harva mig igenom det då jag tycker att det är riktigt kasst jämfört med MGS 2.

    Sen köpte jag MGS 4 till PS3:an, och även om det var ett bättre spel än MGS 3 så var det ändå något som saknades och jag lirade aldrig igenom det heller.

    ”Demon” (eller vad man nu ska kalla MGS: Ground Zeroes) drog jag med stor glädje igenom ett par gånger och funderar på att köpa MGS 5, men då endast för singleplayer delen av spelet. Multiplayer blev totalt ointressant när det framkom att Konami kör med microtransaktioner.

Lämna ett svar