Första intrycken av Crown of the Sunken King

Namco-Bandai hade ju den dåliga smaken att släppa Dark Souls II-DLC:t Crown of the Sunken King precis när jag åkte på jodoläger. Men nu har jag hunnit spela det några timmar… och det är mestadels bra. Jag säger mestadels, för möjligen är det lite väl tjockt med fiender. Jag tog min tredje karaktär, en bågskytt, ner i de nya katakomberna eftersom Shaana var på New Game + och inte har tagit sig till Black Gulch än. Och trots hyfsad utrustning krävs det en himla massa pilar för att sänka horderna av odöda soldater.

Men hittills är det ett väldigt maffigt komplex att utforska. Miljön påminner en del om Oolacile med en vindlande färd ner genom en serie byggnader, med efterlängtade hissar tillbaka upp som genvägar. Men det är ett tempel och en gravplats, inte en stad, och det är fullproppat med Indiana Jones-doftande fällor.

Det är definitivt inte enkelt och jag uppskattar utmaningen. Det är något man snabbt glömmer när man har klarat ett Souls-spel och sedan kutar igenom bekanta ställen, men spänningen i att utforska helt ny terräng och försöka hitta alla skatter samtidigt som man febrilt försöker undgå att bli jättedödad är fantastisk. Det verkar också som att det är rätt stort, möjligen lika stort som hela Artorias-expansionen. I så fall är priset (strax under hundralappen) inte alls illa. Jag ska utforska vidare, så fort jag har byggt upp nog med mod för att ge mig på den där bossen igen… eller kanske får jag skynda på att fixa dit Shaana och rensa upp.

Lämna ett svar