Första intrycken av Divinity: Original Sin

Det allra första intrycket av Divinity är att min åldrande PC inte riktigt pallar med den sanslösa bildutjämningen som det här spelet vill ha. Det hackar på runt 20 fps hela tiden, tills jag drar ner de värsta effekterna och får ungefär det dubbla. Inte helt oväntat kanske, men oroande inför Elite: Dangerous.

Karaktärseditorn har inte extremt många valmöjligheter rent estetiskt, men å andra sidan är det här ett spel där man oftast ser sin figur från cirka trettio meter upp i luften. I gengäld går det att bygga sin klass precis som man vill ha den. Det enda som egentligen spelar roll är startutrustningen, allt annat går att trixa med. Vill du göra en krigare som egentligen bara behärskar pilbåge men är en hejare på att övertyga folk? Inga problem. Eller en magiker som använder alla typer av elementarmagi på en gång? Jepp. Eller en tjuv som kutar runt med tvåhandssvärd?

Divinity har sagts vara en modern version av papper-och-penna-rollspelen och det finns visst fog för det. Jag spelade med min syster och co-op-funktionen fungerar utmärkt. Den enda bristen är väl att man inte kan hoppa ur ett befintligt spel, utan ska vi fortsätta måste båda vara med. Med två spelare är det lite lättare att synka sina taktiker, och eftersom mycket av spelet verkar gå ut på att utforska och prata med folk är det mer tidseffektivt att göra det på två håll (båda får veta viktiga händelser).

En riktigt skön detalj är dialogerna, som inbegriper båda karaktärerna om man är på plats. Båda får välja vad de vill säga och karaktären utvecklar sin moral utefter det. Ibland kan man till och med vara oense, något man löser genom sten-sax-påse. Vi hittade en grav som gick att gräva upp, men min karaktär lyckades övertyga hennes att vi skulle låta bli den. Sedan gick jag för att prata med en befälhavare om situationen i staden, medan hon kutade iväg till kyrkogården och började gräva upp gravar på pin kiv. Tills hon blev attackerad av arga skelett och fick ropa på hjälp.

Hittills känns det som ett riktigt traditionellt rollspel. Kanske mest som Ultima, men även drag av Biowares äldre spel. Det bådar gott inför fortsättningen.

Lämna ett svar