Första intrycken av Playstation Vita

Äntligen är den här, Vita. Nästa generations portabla spelmaskin. Redan när man håller i den känns den solid, modern och oväntat lätt, även om den är större än jag hade tänkt mig. Knapparna känns bra, skärmen är riktigt fräsch och ljudet låter rätt okej direkt ur maskinen.

Däremot hade det kunnat bli en bättre start. Jag förbokade min på Game och skulle få med Rayman Origin. Det var slut när jag kom dit så jag får vänta på mitt exemplar. Sen har det också visat sig de senaste dagarna att två av de mest lovande spelen är försenade. Gravity Rush kommer tidigast att släppas i maj någon gång, medan Street Fighter x Tekken inte kommer förrän i höst, och innan dess kommer jag garanterat att ha det på konsol. PSone-titlarna är som bekant inte kompatibla än. Slutligen verkar Sony ha fullt upp, för min förbokningsrabatt på Super Stardust Delta och det där Frobisher Says låter vänta på sig.

Därför var det en mindre skara spel jag laddade över; Everybody’s Golf som jag köpte igår, Soul Calibur: Broken Destiny (PSP), det där augmented reality-fotbollspelet, och så demos på Wipeout, Uncharted och Motorstorm. Om vi börjar från botten så är Motorstorm rätt tamt om man väntar sig ett reguljärt spel i serien. Jag menar, ett RC Pro Am-liknande spel är kanske charmigt men känns väldigt Iphone, om man säger så. Uncharted var coolt men demot är alldeles för kort och jag är lite besviken på grafiken. Känns lite som en PSP-version av ett PS2-spel om man säger så. Wipeout däremot kändes riktigt läckert. Om jag inte hade massvis kvar i Wipeout HD fortfarande skulle det kanske vara något.

Sen testade jag fotbollspelet som laddas ner gratis. Det här är mer eller mindre ett teknikdemo för augmented reality. Jag får lägga ut tre kort på köksbordet för att definiera en spelplan och sedan placera lite läktare. Därefter suddar spelet ut korten (mer eller mindre) och lägger upp ett dragbaserat fotbollsspel med swipe-styrning. Mindre intressant kunde det nog inte vara. Ge mig det där tankspelet så kan AR vara intressant på maskinen.

Soul Calibur är förstås oförändrat även om skärmen nu är lite skarpare. Däremot känns det helt plötsligt väldigt gammalt rent grafiskt när man kommer från Vita-spel. Everybody’s Golf blev alltså mitt enda riktiga spel till formatet, och det är precis lika kul som alltid. Det är väldigt smidigt att ta fram när som helst för att bara slå några hål, och det var också därför jag valde att ladda ner det istället för att köpa det i affär. Grafiskt är det några snäpp ovanför PSP-versionen och spelarmodellerna känns nästan i klass med konsolversionen, men det här spelet är väl bakåtsträvande om något. Som jag vill ha det, visserligen, men ändå.

Near fick jag inte att fungera, kanske eftersom Vitan inte hittar någon platsdata i min router. De separata apparna för Google Maps, Twitter och Facebook fungerar dock utmärkt, särskilt de båda senare. Av någon anledning är båda riktigt sega under Opera så de fungerar faktiskt bättre än på min dator. Nu hade det varit ännu bättre om jag hade kunnat köra på 3G direkt i Vitan men jag räknar med att använda en mobiltelefon till att dela ut det framöver ändå, så det kändes som en onödig investering.

Nu funderar jag på vilket som blir nästa spel. Det är i alla fall bra att det finns massvis med demos att testa och det finns onekligen mycket att välja på i premiärutbudet, men jag vill som sagt ha några nya spel också, och de verkar dröja. Kanske kan vara värt att importera den japanska versionen Gravity Daze ändå…

En tanke kring ”Första intrycken av Playstation Vita

Lämna ett svar