Funderingar kring Playstation 4

Nu har jag hunnit smälta intrycken av Playstation 4, och det har dessutom dykt upp svar på lite fler frågor.

Hårdvaran:
Själva konsolen var ungefär som förväntat, men att Sony har stoppat in hela 8 gigabyte GDDR5-minne var en klar överraskning. Jag kan förstå att det var något utvecklarna ville ha, för mer minne är alltid bättre. Eftersom Xbox 720 också verkar ha 8 gigabyte (av oklar sort) vore det väldigt besvärligt att behöva anpassa spelen specifikt till Playstation 4, och det ville knappast Sony vara med om igen. Jag hoppas bara att det inte drar upp priset onödigt högt.

ps4_controller

Handkontrollen fick mycket riktigt en touchpad (ingen touchskärm) och start och select är borta, men uppriktigt sagt är det ingen större förlust. Touchpaden går också att trycka ner. Det är en monohögtalare som sitter i handkontrollen och det finns också uttag för headset, som ska följa med konsolen. Överlag ser den rejäl och bekväm ut.

En riktigt glad nyhet var sovfunktionen som gör att konsolen kan stängas av när som helst och sedan snabbt komma igång där man var, som på Vita. Det går åt massvis med tid bara att komma igång med en konsol idag.

Tjänster:
Sony betonade att Playstation Network och specifika tjänster som Instant Game Collection kommer att finnas kvar, men i och med att Playstation 4 inte är bakåtkompatibel kommer det att dröja innan det finns ett utbud värt att köpa in sig på. Det var väl den stora besvikelsen. Nu kommer det att kännas omotiverat att köpa spel som kommer att vara ”låsta” till den gamla konsolen som fasas ut under nästa år.

I gengäld visade sig Gaikai-köpet bjuda på mer än bara snabbtillgängliga demos. Det finns också, men överhuvudtaget var jag imponerad av möjligheten att när som helst pausa spelet och ladda upp bilder eller film, eller helt enkelt sätta upp en ström. Strömmade spel har blivit en innegrej, och likaså att köra filmklipp över Youtube. Enstaka spel har haft de möjligheterna förut, men nu när det blir standard (plus att det finns separat hårdvara som tar hand om det så man inte behöver spara resurser till spelet) kommer det att bli användbart i praktiken. Att kunna kika på vad kompisarna spelar blir kanske en gimmick, likaså att kunna ta över deras spel. Men att tekniken också används till en förbättrad version av Remote Play via Vita känns trevligt. Dels för att Sony i förbifarten bjuder på samma funktion som Nintendo har skrutit om på Wii U, men också för att det var praktiskt tagit det enda omnämnandet som den stackars utfrysta Vitan fick. Kanske är Gaikai ett genidrag, för med den tekniken har Sony något som Microsoft troligen inte har, om de inte köper Onlive eller börjar göra något liknande från scratch.

Community-stödet är genomtänkt och det kommer nog att vara kul att följa intressanta spelare som EpicNameBro. Jag hoppas bara att det inte är standard att ha en öppen anslutning, för jag vill inte ha folk som kikar bakom axeln på mig när som helst.

Det har också bekräftats att det inte finns någon spärr mot begagnade spel och att konsolen inte behöver vara online (även om det förstås är en klar fördel). Trevligt att höra.

Spelen:

ps4_knack

Knack
Standardplattformaction à la Jak & Daxter, grymt snygg grafik med Pixar-varning, men väldigt märklig huvudfigur. Får se om man fastnar för honom/den. Knack (figuren) ser ut som en blandning mellan Polygon Man och Katamari Damacy…

Killzone: Shadow Fall
Riktigt snyggt i 1080p, läckra miljöer och mäktiga sekvenser men i själva stridandet var det sig likt. Får se om jag återvänder efter att ha hoppat över trean. Verkar bli ett Reach eller Judgment, nån sorts prequel kanske.

Driveclub
Först kändes det ovant att se ett annat racingspel än Gran Turismo, men det kanske behövs ännu ett spel för att se Polyphony tid att utveckla i fred. Otrolig bilporr, jag undrar hur många bilar det faktiskt kan finnas. Ointressant för mig, men viktigt i releaseutbudet.

Infamous: Second Son
Överdramatiskt politiksnack till en början, ingen riktig gameplay, men det lär väl bli som Infamous med ännu mer sanslösa superkrafter. Gäsp.

ps4_thewitness

The Witness
Inte exklusivt men trevligt att Sony har fått med Jonathan Blow på indietåget, han är ju onekligen ett stort namn. Spelet är Myst korsat med Portal korsat med upplåsningsfunktionen på Android, och möjligen lovande. Skön stämning.

ps4_deepdown

Deep Down
Triumf: Yoshinori Ono var på plats som jag hade förutspått. Besvikelse: inget nytt fightingspel att visa upp. Intressant: första spelet Deep Down är en ersättare till Dragon’s Dogma och distinkt inspirerat av Dark Souls, samt så snyggt att flertalet ifrågasätter att det var realtid. Beroende på när det släpps kan det mycket väl bli mitt första Playstation 4-spel.

Watch Dogs
Multiplattformare som såg överproducerat och mäktigt ut, som Assassin’s Creed + Grand Theft Auto gånger två (budgetmässigt alltså), men troligen inget för mig. Även här en viss storebror ser dig-mentalitet. Varför kunde vi då inte få Beyond Good & Evil och Mirror’s Edge?

Diablo III
Det hade visserligen ryktats, men annars helt oväntat. Frågan är hur viktigt det här avhoppet blir. Det beror på om även Microsoft får en del av kakan, och på om stödet fortsätter framöver. Om Titan kommer på Playstation 4 kan det vara en jättegrej, men att Valve stödde Playstation 3 med Portal 2 blev ju inte särskilt viktigt i längden, som ni minns.

Destiny
Kul att se Bungie på en Playstation-konferens. Spelet ser ut som Mass Effects och Halos oönskade sladdbarn. Blir säkert bra och kommer att pressas ner i halsen på oss via den största reklamkampanjen i historien.

Grafikdemonstrationerna:

Det visade sig att Unreal Engine 4 fungerar på Playstation 4, tänk bara. Quantic Dream hade en modern variant av Cid från Playstation 2-visningen, med ohygglig detaljrikedom. Media Molecule var som vanligt charmigt lekfulla och deras Move-styrda variant av Zbrush imponerade, men frågan är vad det ska bli av det. Just nu blev det ”gör ditt eget Wii Music” vilket antingen var ett genialiskt satirdrag eller en stor miss.

Square-Enix gjorde en stor affär av ett enda långt grafikdemo med komplicerad handling som tydligen inte ska bli ett spel. Nähä. Om de lade tid på att bygga spel istället för att bygga grafikdemos kanske vi skulle ha fått Versus XIII nu. Och så tar de fram en gubbe till som gör en väldigt stor grej av ”vi ska göra ett Final Fantasy också, hejdå”. Vore det för mycket att bekräfta Final Fantasy XIV åtminstone?

Sammanfattningsvis:

Det var trevligt att se Sonys fokus på gamers och en rejält kraftfull hårdvara utan uppenbara kompromisser. Stor besvikelse med det här med bakåtkompatibilitet. Mycket lovande strömnings- och community-funktioner. Få spel som verkligen känns intressanta för mig i nuläget förutom Deep Down, men det är lång tid kvar. Det här var en presentation med visioner, vilket är vad Sony behöver.

Lämna ett svar