Grattis på födelsedagen, Doom!

Idag, för tjugo år sedan, släpptes ett av de allra mest banbrytande och viktigaste spelen i historien, på gott och ont. Visst kom Wolfenstein 3D före, liksom Ultima Underworld och diverse annat krafs. Men Doom var så mycket mer, och fick en hel spelvärld att stanna upp… och sedan föraktfullt kasta sina 16-bitarskonsoler i soporna och köpa en dator. Det är kanske ett sammanträffande att den stora datorboomen kom ungefär samtidigt, strax innan internets genombrott i stugorna. Men jag vill tro att Doom var en av anledningarna att alla barn helt plötsligt ville ha en dator (och att deras pappor helt plötsligt tyckte att de behövde något att ”göra läxorna på”).

Doom spelade jag faktiskt efter del två, som däremot var det allra första PC-spelet jag testade (så vitt jag minns, jag kan ha rört vid en dator tidigare). Men det var så mycket häftigare än allting annat just då. Smått otroligt verkliga miljöer, livsfarliga monster, massvis med vapen och en rejäl utmaning (tills man lärde sig det här med fuskkoder – IDDQD och IDKFA kommer alltid att sitta kvar i ryggmärgen).

Samtidigt är det intressant att minnas att Doom var ett indiespel. Med PC-boomen kom en ny grupp utvecklare som Epic och Id som kringgick den dyra och monopolinriktade leverantörsmarknaden för att släppa delar av sina spel gratis via BBS:er och world wide web, för att sedan sälja de ”kompletta” versionerna på postorder om man ville ha en ännu maffigare upplevelse.

Det är också märkligt att Doom bara självdog. Det är lite mer förståeligt med Quake, som fick Quake 4 och Quake Wars som hade kunnat ta död på vilken serie som helst. Men Doom III var oerhört mäktigt och snyggare än typ allt tills Half-Life 2 släpptes – och ändå fick vi aldrig en fyra. Id Software är numera ett lite sorgligt kapitel. Utvecklarna lämnar det sjunkande skeppet och det var ett ohyggligt slag när John Carmack nyligen hoppade av för att gå till Oculus Rift på heltid. Frågan är om Doom 4 ens kommer att räcka när det väl dyker upp – betänk väl att detta är ett spel vi har väntat på längre än Half-Life 3. Frågan är om Id Software längre är relevanta.

Men för tjugo år sedan, då var de störst, bäst och coolast. Grattis, Doom!

doom2

Lämna ett svar