Hur Call of Duty säljer vapen

Eurogamers Simon Parkin har skrivit en gigantisk artikel om kopplingen mellan vapen i spel och riktiga vapentillverkare. Och det är något som jag aldrig egentligen reflekterat över, möjligen för att jag praktiskt taget aldrig spelar den typen av spel. Men jag tänkte faktiskt på det när jag spelade HAWX, där man åker i diverse verkliga plan som allihop är officiellt stöttade av sina tillverkare. Nu är dock chansen minimal att någon spelar HAWX och sedan springer ut och köper sig en F-15 Strike Eagle, så McDonnell Douglas tjänar nog inte konkret på kopplingen. Chansen är väl till att börja med minimal att någon spelar HAWX.

I FPS-världen är det däremot annorlunda. På min tid när det var Goldeneye och Counter-Strike (eller Unreal Tournament och Halo) som gällde var det inga direkta problem eftersom det var fiktiva vapen, så jag hade inte kunnat köpa dem även om jag ville. Men i moderna FPS är det tydligen, om man ska tro på artikeln, standard med att licensiera officiella vapen direkt från tillverkarna. En annan trend som jag har uppfattat är hur vapnet porträtteras som en kär ägodel och ska trimmas och uppgraderas. Eller helt enkelt pimpas. Det är samma tanke som när Nissan jobbade nära Sony och framgångsrikt gjorde Skyline populär på grund av Gran Turismo… men betydligt mer otäck eftersom en Skyline åtminstone inte är tänkt att ha ihjäl folk.

Så de verkliga vapnen i förstapersonsskjutare gör både folk intresserade av att köpa vapnen på riktigt – som luftgevärskopior eller, i USA, den riktiga varan – och dessutom bidrar licensavtalen med pengar rakt ner i plånboken för vapentillverkare, som i sin tur (även om det kanske är att dra spelens skuld lite långt) använder pengar till lobbyverksamhet för att få sina vapen använda i verkligheten i krigssituationer. Kanske av en soldat som växte upp med Call of Duty. Cynismen är total.

Det är ingen större uppoffring för mig att låta bli de här spelen eftersom jag inte spelade dem till att börja med. Men nog tål det att tänkas på, eller hur?

Eurogamers strålande artikel hittar du här.

Det här inlägget postades i Debatt, Spel. Bokmärk permalänken.

Ett svar till Hur Call of Duty säljer vapen

  1. Erik Malm skriver:

    Rätt obehaglig artikel, särskilt som jag själv, övertygad motståndare till exempelvis USAs vapenlagar, alldeles nyligen insåg att jag en gång i livet skulle vilja skjuta med en Desert Eagle (KOF-Whips pistol och ”Lightning Hawk” i Resident Evil 5/6). Visserligen bara på en icke-människoformad måltavla på en skjutbana (där jag f.ö. anser att alla ”hobbyvapen” även bör förvaras), men ändå.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Meddela mig om nya kommentarer. Du kan också prenumerera utan att kommentera.