Intressant Dark Souls-statistik

Kanske måste man vara lagd åt något särskilt håll för att uppskatta det, men jag gillar att trophy-listan på Playstation 4 visar hur många spelare som har tagit varje trofé. Särskilt i så pass krävande spel som Demon’s Souls och Dark Souls. Därmed går det ganska enkelt att lista ut precis hur långt folk har kommit i spelen.

Bland det första man gör i spelet är att tända den första brasan. Det är det bara 95.8% som har lyckats med. Antingen har 4.2% inte klarat sig förbi de första (passiva) fienderna eller så har de helt enkelt inte spelat spelet. Märkligt ändå. Sen är det 2.8% som faller bort på vägen till Oscar, som troligen inte upptäcker hur man ska passera bossen första gången. Ytterligare 4.1% klarar aldrig bossen överhuvudtaget och kommer alltså inte till Lordran. Redan där är vi alltså nere på 88.9%.

Den första riktigt stora avskiljaren i Dark Souls är gargoylerna uppe i kyrkan. Att klara av dem är första steget för att förstå sig på spelet, första gången (troligen) man har haft möjlighet att uppgradera vapen och kalla på hjälp. Och bara 64.8% kommer dit. Vi snackar alltså om den tredje bossen, som en tredjedel av spelarna aldrig har klarat.

Men efter det är det betydligt fler som kommer vidare. Efter elddopet blir det visserligen gradvis svårare, men vid det laget är många fler beslutna att klara det. 53.8% klarar Quelaag (i teorin kan man ju besegra henne utan att ha klarat gargoylerna men jag skulle tro att det är en försvinnande liten andel). De flesta av dem (50.8%) klarar sig också genom Sen’s Fortress och kommer till Anor Londo.

Bågskyttarna där sägs vara den svåraste biten i spelet, och Ornstein och Smough är en annan spelardödare av rang. Men 47.3% klarar även detta. Därefter finns ju fyra valbara vägar och det är svårt att säga hur många som klarar en eller flera av dem. Men klart är att bara 38.3% har besegrat Bed of Chaos, i allmänhet betraktad som den svåraste (och mest trasiga) bossen.

Det finns två slut, så det går inte riktigt att säga hur många som har klarat Gwyn. Folk kan ju ha spelat om spelet och tagit det andra slutet också.

Bland resten av uppgifterna är det svårast att hitta alla ovanliga vapen och alla mirakel. För miraklen krävs det ju att man klarar spelet minst en gång och dessutom farmar rätt på en del riktigt besvärliga sådana. Vapnen är mycket en fråga om tur, och bara 6.7% har orkat leta rätt på allihop. När man väl har kommit så långt har de flesta (6.3%) sedan fått platina-trofén.

Det är alltså bara ungefär en tredjedel som har klarat Dark Souls. Å andra sidan är det hälften av de som kommit förbi gargoylerna som når ända fram, så hav förtröstan. Och vi kan jämföra med Demon’s Souls, som är ännu mer ogästvänligt. Där är det bara 54.4% som klarar den första bossen, Phalanx, och överhuvudtaget kan börja levla upp sin figur, och bara 18.9% har klarat False King.

Den stora frågan är hur det jämförs med andra spel. Är Dark Souls och Demon’s Souls så mycket svårare än andra? Låt oss titta på några spel där det finns en distinkt trofé för att klara spelet:

Beyond: Two Souls – 40.1%
Remember Me – 17.3%
Lego Lord of the Rings – 47%
Portal 2 – 41.6%
Uncharted 3 (Easy Mode) – 37.5%

Som synes är det inte många som faktiskt klarar sina spel, till och med så superenkla spel som Lego Lord of the Rings. Man kan också förmoda att de som köper Souls-spelen är mer hängivna än många andra. Intressant att se i alla fall.

2 tankar kring ”Intressant Dark Souls-statistik

  1. Mikael Inläggsförfattare

    Det finns tyvärr inga achievements för DLC-delen. Men jag tycker att Artorias, Ornstein & Smough och Capra Demon är svårare, utifrån de förutsättningar man har när man möter dem.

  2. Daniel

    Jag undrar hur många som klarat Manus, father of the abyss. Han är är enligt mig den svåraste bossen i Dark souls.

Lämna ett svar