Jag hatar Shadow of War

Det kanske är omoget och barnsligt att hata något så oviktigt som en underhållningsprodukt när man kan ägna sitt hat åt sånt som verkligen förtjänar det, som låtsasdiktatorer och nynazister. Men jag känner ändå att ett försvarligt mått hat är på sin plats när det gäller Warner Bros horribla Sagan om Ringen-bastardiseringar.

Middle-earth: Shadow of Mordor var ett påkostat AAA-spel under 2014, ett år som annars var ganska menlöst, och fick därför per automatik en massa hyllningar inklusive ett gäng GOTY-utnämningar. Något som närmast fick mig att lägga ner hela spelgrejen på en gång, eftersom det möjligen var ett hyfsat orch-hacka-slakta men också var arketypen för usla branschförhållanden och dessutom bajsade på Tolkiens grav så mycket att ett nytt jäkla världsträd började växa där.

Spelbranschen är dock inte bättre än att den vill göra allt ännu mer i uppföljaren, och Warner Bros siktar på att bli den jävligaste utgivaren någonsin (med tanke på EA och Activision är det en smärre bedrift). Så Shadow of War är förstås fullproppat till bredden av förbokningsbonusar, gigantiska samlarutgåvor som kommer att pryda många garderobshyllor i framtiden, och annat allmänt nonsens.

Än mer patetiskt blev det när det utannonserades att Shadow of War ska ha lootlådor, eller kanske mer korrekt översatt lotterilådor. Ni vet, betala fem fiktiva låtsaspengar (som ni har köpt för fullständigt äkta pengar) för att få klicka på en låda som öppnas och POFF så kommer det en massa häftiga grejer som radas upp för att bara övertyga dig och ditt belöningscenter att du just fått något enastående, när det egentligen handlar om tre nya färger på en orchs kalsonger och ett vapen i koppar istället för brons. Och så gör du det igen, och igen, för att kanske få den där superovanliga vad-det-nu-är, tills du har bränt alla dina eller mammas pengar, för att det är så spelberoende fungerar. Alltså inte bra spelberoende som att vara beroende av Suikoden, utan dåligt spelberoende som att du hamnar på Lyxfällan.

Lotterilådor ÄR gambling, och borde regleras enligt samma regler. Svenska Spel borde sätta en fet stämpel på spelet och se till att barn inte luras, på samma nitiska sätt som trängde ut arkadspelen från våra pizzerior. Det finns förstås en massa lobbying mot reglering, men det är ett lurendrejeri helt utan kontroll i nuläget. När Kina (av alla ställen) ställer striktare krav för att skydda folket mot rovgiriga vinstintressen, då kanske det är dags att göra något.

Det var den giriga, cyniska, bedragarsidan av spelet. Den andra sidan är historien, som gått ännu mer bananas. Jag spelade inte ettan utan utgick bara från vad jag såg, och vad jag såg var en slakt av allt vad Tolkien heter. Givetvis är allt värre i tvåan. Det är värre än de äventyr som vi spelade i Sagan om Ringen Rollspelet när jag var elva bast. Förstås är Talion numera ännu mer en halvnazgul, för att det är badass. Förstås finns det en balrog att slåss mot, för att det är badass.

Sen tar de Shelob, en obeskrivlig ondska i fysisk, vedervärdig form, baserad på Tolkiens djupa skräck för spindlar … och gör henne till en sexig tjej. Förstås. En goth-Liv Tyler i svart fodral, som förstås smörar sig in med Talion. Hennes bakgrund är att hon egentligen ville vara kompis med Sauron men Sauron dissade henne, så nu vill hon hämnas. Ursäkta mig Warner Bros, förstod jag er rätt nu? Förvandlade ni alltså Shelob till en animetrop? Som grädden på moset hävdar de nu att Shelob EGENTLIGEN är missförstådd, och att hon EGENTLIGEN använde Gollum för att rädda världen. För helvete, ska ni ta död på Christopher också?

Det är troligen helt lönlöst. Det här är den typen av spel som är självgående och immunt mot recensioner. Det kommer att få sin multimiljonkampanj och finnas på reklamskyltar överallt, och så kommer det att sälja en massa miljoner, och så om tre år så kommer ännu en uppföljare som berättar att Glorfindel EGENTLIGEN var en agent för Sauron och måste besegras. Och så får jag hata det också, och så vidare, för all framtid eller tills jorden går under i en klimatkatastrof (vilket känns mer välkommet i sammanhanget).

Missa inte heller Jim Sterlings videor på samma tema. Han är inte lika återhållsam som jag.

Shexy Shelob
och
Shadow of More Dollars

En tanke kring ”Jag hatar Shadow of War

  1. Erik Malm

    Möjligt, men anser man att Primal Rage, till skillnad från andra fightingspel, har ett intressant karaktärsgalleri (som Sterling påstår vid 5:15 i Shelob-videon) har man diskvalificerat sig från ”smakdebatten” för överskådlig framtid.

    Apropå arkadspelsförbud, har du läst ”Insert coin” av Ludde Nordenskjöld? Jag köpte den – och 30th Anniversary Capcom Character Encyclopedia”, som strör mer salt i såren i fråga om karaktärsvalen i MvC:I – på Stockholms spelmuseum för ett par veckor sedan, och skulle kunna ta med dem när vi ses.

Lämna ett svar