Ju fler munkar desto mera soppa

Efter en rätt intensiv helkväll med Silvers nya karriär som munk är jag rätt nöjd. Munkar börjar segt, som de flesta klasserna, men vid nivå 15-18 börjar det lossna. Då får man fler rörelseförmågor, inklusive förbättrad rullning på olika sätt (beroende på vilken talent man använder) och den mycket användbara Flying Serpent Kick. Med den flyger man framåt en viss sträcka eller tills man väljer att landa, vilket förstås kan missbrukas på flera sätt. För längre resor är den meningslös eftersom det tar ett tag att ladda upp, men för att komma ifatt gruppen eller snabbt ta sig genom en instance är det väldigt praktiskt.

Jag körde även Deadmines, Ragefire Chasm (som har byggts om ordentligt nu) och Wailing Caverns, allihop mer eller mindre bara med munkar. Eftersom man kan fylla upp alla rollerna med samma klass känns det som om de flesta grupperna kommer att se ut så för tillfället. Fördelen är att alla är lika stora noobs, nackdelen är att det blir slagsmål om utrustningen. Tanks och DPS behöver ju i praktiken samma saker, medan helare använder druidgrejer. Därför uppstod en kort dispyt om ett par byxor, innan folk insåg att saker man hittar i Deadmines håller i cirka 30 minuter innan man har levlat ifrån dem.

En kul sak med munkgrupper är ju att det blir rätt kaotiskt när alla kutar fram i närstrid och bankar på med Fists of Fury, för att sedan flygsparka iväg till nästa grupp, medan tanken slänger öltunnor omkring sig. Det blir ett annat tempo än normalt och jag gillar det. Det ska bli intressant att se om den där sparken kan ta mig till nya områden på något kul sätt… det är ju inne i instancerna det finns utrymme för utforskning numera, när man kan flyga överallt annars.

Lämna ett svar