Julafton är vampyrjakt

Nu är det jul igen och då är det dags att spela Castlevania: Symphony of the Night för Xte gången. Idag är det fjorton år sedan jag fick mitt favoritspel på julaftons morgon och för första gången började hacka mig genom Draculas slott. Numera är jag mer målmedveten och istället för tolv timmar tar det kanske tre, men fortfarande är hela spelet en ren njutning.

En gång i tiden var det här spelet svåråtkomligt och dyrt, men om det finns någon fördel med nerladdningsbara spel så är det nog att det har gjort många tidigare guldklimpar betydligt lättare att komma åt. Att kunna få tag på Symphony of the Night för 90 kronor på Xbox Live är makalöst prisvärt.

Några tips för er som har lyckan att kunna spela det här för första gången:

Använd Hellfire-magin generöst, särskilt på bossar. Tryck upp, ner, ner-framåt, framåt och attack för att Alucard ska göra samma teleportering som farsan. Det går att placera sig en bit bort och sikta vart man vill att skotten ska gå. Sedan håller man uppåt, så kastas två stora eldklot istället för tre små. De här är direkt dödliga om du lyckas stå i en boss medan du gör dem.

Så fort du får tag på kastknivarna, behåll dem. Förutom vissa enstaka tillfällen (som när man slåss mot Lord of the Flies och behöver yxan) är deras snabbhet oersättlig. Många bossar går att meja ner med ett intensivt knivkastande.

Första gången du kommer till tornet längst till höger på kartan, gå ner en våning och sedan till vänster. Använd Hellfire för att besegra eller teleportera förbi svärdskillen där och gå in i rummet bakom. Slå sönder väggen och ducka i hålet i cirka 20 sekunder, så åker du ner med en hiss. Där nere finns dels Mirror Mail som hjälper till mot medusahuvuden, och dels Jewel Knuckles. De har kort räckvidd men är vansinnigt starka och snabba och ger dig dessutom en hoppspark med lång räckvidd. Förutom enstaka tillfällen då ett längre vapen är nödvändigt använder jag dem genom hela första slottet.

Att teleportera sig till biblioteket är ett bra sätt att ta sig ut från jobbiga ställen (se till att alltid ha ett Library Card med dig), men sen måste man traggla sig ur biblioteket också. Med vargformen går det snabbt, även om du inte har fått Force of Wolf än. Dubbeltryck åt höger och spring från startrummet. Kuta uppför trappan och hoppa längst upp så flyger du över de två Dhuron där, och landar på trappan nerför på andra sidan. Fortsätt springa och hoppa över plantan i marken så undviker du alla böcker som dyker upp. Spring nerför nästa trappa och stanna till innan du slår i väggen. Dubbeltryck vänster och spring förbi första Ectoplasm, hoppa över nästa och spring vidare. Nu är du nere i entréhallen och behöver bara slåss mot tre Dhuron. Har du Force of Wolf springer du samma väg men behöver inte bry dig om att hoppa över fienderna.

Ett av spelets roligaste vapen är Sword of Dawn, som du hittar direkt efter att ha tagit dig till det andra slottet. Gå vänster från start och hoppa upp till höger när du kan. När du kommer till en vägg (i området motsvarande där du fick dubbelhoppet), hoppa eller flyg upp och slå i väggen. Sword of Dawn har en specialattack som görs med ner, ner-framåt, framåt och attack, som frammanar slumpvisa skelettkrigare som slåss åt dig.

Två superhemliga rum finns i spelets första område respektive klocktornet, i båda versionerna av slottet. I området med Mermen, slå dig genom klippan i rummet ovanför. Spring sedan genom hela klippan som varg, förvandla dig till fladdermus och flyg tillbaka. Då öppnas en passage nere till vänster med bland annat Jewel Sword. Uppe i klocktornet finns två parallella vertikala rum med två kugghjul i väggarna. Slå på kugghjulen tills de klickar till och ta sedan nästa. När alla fyra har klickat öppnas en passage nere till vänster i det vänstra rummet. Bra utrustning där inne.

Så, där är några tips som gör spelet ännu lite roligare. En varning bara. Om du inte vill förlora all utmaning i spelet, farma inte till dig Crissaegrim från spökena i det omvända biblioteket…

Lämna ett svar