Konami siktar på nya bottennivåer

Det är himla tur att jag inte bryr mig ett dugg om Metal Gear Solid V, för då hade jag varit riktigt upprörd vid det här laget, istället för bara milt bedrövad. Sedan ett tag tillbaka blev det ju känt att en hyfsat viktig del av spelet bygger på att du köper extrabaser och utrustar dem för riktiga pengar, för att snabbare kunna dra in virtuella pengar till din huvudsakliga bas som är viktig i handlingen (tydligen, jag har inte spelat det). Det är ett sniket F2P-upplägg som inte har i seriösa fullprisspel att göra, men så är ju inte Konami längre ett seriöst spelföretag (även om de hävdar att de minsann fortfarande har ”riktiga” spel på gång).

De här baserna är också grunden för ett onlineläge där man kan invadera andra spelare och stjäla deras resurser. Det är en hyfsat kul idé med lite Dark Souls-inslag och hade kunnat fungera helt okej, om det inte vore för att det kan hända även när du inte är inloggad. För att skydda dig på bästa sätt bör du alltså spela jämt. Men inte längre! Nu kommer nämligen en försäkring (!) som ersätter det du förlorar. Man betalar en summa poäng (som alltså köps för riktiga pengar eller tjänas in – långsamt – i spelet) för att skydda sin bas i ett antal dagar.

Detta, mina damer och herrar, är distinktionen mellan tveksamma affärsmetoder och försök till rent lurendrejeri. Inte alltså nog med att de har skapat ett sätt att skynda på spelprocessen genom att betala pengar, de har också skapat en risk/möjlighet att skada det här sättet och sedan ett sätt att betala pengar för att skydda sig från att skada påskyndandet. Vad kommer härnäst, en möjlighet att anställa kontraspioner som kan slå en annan spelares försäkring? Noteras bör också att den här funktionen lades in efter att recensionerna var skrivna – hela basgrejen var för övrigt något som inte alls poängterades vid recensionstillfällena.

Som grädden på moset kommer även nyheten om att även Metal Gear Solid kommer att bli ett pachinko-spel (efter att Castlevania lanserades som ett pachinko med ”erotic violence” som tema), och, i ett nästan självironiskt drag, att det kommer nya dräkter och bokstavligen hästrustningar som DLC till Metal Gear Solid V. För tio år sedan var det Bethesda som utmanade god sed genom att sälja onödigt DLC, som numera är nästan legio. Nu gör Konami det som en sorts sista långfinger. Vad i hela friden gjorde vi spelare för fel för att förtjäna ett sånt totalt förakt?

Lämna ett svar