Legos totalflopp Vidiyo

Som största leksakstillverkare i världen med ett sanslöst utbud av extremt välgjorda leksaker och samlarset är det lätt att tro att Lego inte kan göra något fel. Men även om de lyckas väl med både licenser och egna serier som Friends och Ninjago, så tenderar de också att regelbundet lansera serier som får mig att skaka på huvudet och undra hur de tänker.

Ofta handlar det om AR, augmented reality, som är ett koncept som egentligen är ganska spännande och som Lego har experimenterat med mycket på senare år när mobiltelefoner öppnat nya möjligheter. En tidig variant var Ultra Agents, som hade speciella bitar som gick att scanna och aktivera funktioner i en separat app. Senare kom Hidden Side, som läste av färgade bitar i ditt set för att rendera actionsekvenser ovanpå. Och så är Super Mario-seten relativt framgångsrika, men där har man åtminstone kringgått mobilen i själva lekandet eftersom Mario själv kan interagera med streckkoderna som scannas.

Vidiyo är en vidareutveckling av Hidden Side-konceptet. Du köper en figur med ett gäng tillhörande (och mestadels slumpmässiga) brickor med diverse tryck på, så kallade Beatbits, som symboliserar olika funktioner. I Vidiyo-appen kan du sedan importera figuren med en uppsättning brickor, och sedan skapa musikvideor där figuren framträder medan du använder brickorna för att skapa specialeffekter. Alltihop sparas ner och går att dela inom själva appen. Så är alltså tanken, men hur fungerar det i praktiken?

Jo, först och främst är det ju en faktisk Lego-figur. Vidiyo har sålts i tre former: dels separata Bandmates-figurer ungefär som i samlarfigurserierna (59 kr), dels i Beatbox-formatet (259 kr) och så under den andra säsongen även några fullständiga set för 399 kr och uppåt. Jag köpte Folk Fairy Beatbox på rea i princip enbart för figuren, som är en väldigt detaljerad sådan med extremt charmig design. Jag gillar verkligen den korallröda färgen som nästan är självlysande. Resten av paketet är dock väldigt tveksamt. Figuren har ett stativ med specialgjorda bitar enbart för att hålla Beatbits på plats. När du inte har figuren framme går hela alltet att stoppa in i själva Beatboxen, som har ett fack på baksidan där man kan lagra överblivna Beatbits. Här får man också dekorera utsidan. Men det är väldigt lite bygge och väldigt lite lekmöjligheter och väldigt lite display i det här setet, som alltså normalt kostade 259 kronor. Ska man ha figuren i lådan, eller ha den bredvid och visa upp lådan för sig, eller ska man bära runt på den eftersom den har ett handtag? Jag tillhör förstås inte alls målgruppen på något sätt, men hur ska ens den tänkta målgruppen göra något vettigt med den?

Eftersom jag är en ansvarsfull skribent laddade jag i alla fall ner Vidiyo-appen för att testa det digitala konceptet. Det visade sig också vara rätt krångligt. Appen i sig tar upp flera hundra megabyte och behöver sedan patchas med ytterligare några hundra, och när jag scannade min folkfé blev det ytterligare lite mer. Laddningstiderna är också rätt långa. Men jag kunde skapa ett litet band med en standardfigur och fén, och sedan välja en av de medföljande låtarna för att göra en musikvideo. I utbudet finns faktiskt lite kända artister typ Taylor Swift, Elton John och, lite oväntat, Guns’n Roses, men det är ju bara ett kort stycke av en låt vardera man kan använda.

Genom att trycka på kazoo-brickan kunde jag ersätta sången i ”I’m Still Standing” med en kazoo, vilket var extremt underhållande i tre sekunder.

Här används dock inte själva plastfiguren längre, utan de digitala figurerna renderas ovanpå det jag filmar. Tanken är att användaren (barnet) ska dansa och showa tillsammans med Lego-figurerna i videon och så lägger man effekter på det eller får figurerna att byta kläder eller göra något speciellt med Beatbits. Sen kan man välja att dela klipp ur sin video med andra Vidiyo-användare, och … det är ungefär allt, förutom att man låser upp mer tillbehör allt eftersom.

Och alltså, det är krångligt i största allmänhet och själva leksakerna tillför inget till appen förutom att fungera som DLC-nycklar. Eftersom det hela är ett väldigt inhägnat koncept går det inte ens att ta screenshots av appen. Så vi har dyra leksaker som fungerar dåligt som leksaker men låser upp nya figurer i en meningslös app som i princip bara är till för att skapa ett socialt nätverk för barn där de ska filma sig och dela med andra. Visst, det finns någon sorts moderation på det hela (jag fick vänta tio minuter innan mitt klipp publicerades), men det låter rätt ogenomtänkt. Lego har desperat jagat Tiktok-publiken och det kan aldrig sluta bra.

Resultatet var inte helt oväntat. Vidiyo blev snabbt hyllvärmare i varenda leksaksaffär och reas till och med ut på den officiella butiken. Den andra säsongen avbröts hastigt och lustigt, och även om vi fick de separata seten och några Beatboxar till (inklusive den här) så släpptes aldrig den andra uppsättningen Bandmates i hela världen och är nu eftertraktade enbart som samlarobjekt. Och som Lego-fan har det knappast tillfört mycket, förutom en del svåranvända specialbitar och några udda men färgstarka figurer. Den enda praktiska nyttan är att Lego pumpade in enormt mycket pengar i att trycka upp unika tiles till alla Beatbits, som vi nu kan använda som dekor i våra egna byggen. Men det är ungefär den enda fördelen med Vidiyo, som i övrigt är en gigantisk flopp.