Lite dyrare Vita

Tydligen kommer ett minneskort att krävas för att en del spel till Playstation Vita ens ska starta. Det rör sig bland annat om Sony-spel som Uncharted och Everybody’s Golf. Till saken hör förstås att Vita använder ett eget minneskortsformat som kostar betydligt mer än motsvarande SD-kort när den släpps. Man får alltså räkna med en kostnad på minst 500 kronor utöver priset på själva konsolen innan man kan sätta igång. Det här har förstås rört upp en del upprörda känslor, bland annat på NeoGAF.

Jag? Jag minns ett avsnitt av Plus för en massa år sedan. Där stod en pappa och var ytterst upprörd över att det inte gick att spara på Playstation-spelen utan att det behövdes ett separat minneskort, och Sverker gick förstås igång. ”Ska det va så?” Den gången var det lätt att säga att jo Sverker, det är så eftersom spelen ligger på CD och inte kan skrivas på. Då var resonemanget lätt pinsamt. Hade Plus haft riktigt bra efterforskning hade de åtminstone kunnat peka på att Saturn hade löst problemet med inbyggt sparminne, men så tur hade vi inte. Å andra sidan var det här när N64 redan var släppt och då var nog Saturn redan död i Sverige.

Den här gången är det lite rörigare. Det finns inga tekniska hinder för att spara direkt på spelkorten, som i vilket DS- eller 3DS-spel som helst. Det finns stöd för att sätta av utrymme specifikt för det när spelen tillverkas. Fördelen med det är förstås att man slipper ha ett separat minneskort, nackdelen är att sparfilerna är låsta till spelet och om någon vill upprepa Capcoms Resident Evil-bravad kan vi mycket väl få spel där sparfilerna är låsta för alltid.

Fast i det här fallet är anledningen nog mer krass. Sony tar troligen en förlust för att kunna skeppa Vita till ett så lågt pris, och vill ta alla tillfällen i akt att tjäna in det någon annanstans. Och de vet nog att det kommer att fungera. Jämför med konsolgenerationen. Playstation 3 hade med allt som behövdes utom en HDMI-kabel. Laddningsbara kontroller direkt, trådlöst och trådat nätverk, och garanterat en hårddisk. Xbox 360, jämförelsevis, såldes i en version helt utan lagringsutrymme från start och behövde extra tillsatser för trådlöst eller kontrolladdning. I gengäld kunde de pressa priserna och ha ett trevligare ”från X kr”-pris i reklamen. Vilken av de här konsolerna gick det bättre för?

Å andra sidan gick det utmärkt att spela Kameo på releasedagen även om man snart upptäckte att man måste börja om varje gång. Att Uncharted inte alls går igång utan minneskort kan väl möjligtvis vara ett problem att informera okunniga kunder om. Men i övrigt är det nog ett smart val av Sony, om än inte särskilt sjysst. De vet att de trogna kunderna redan har planerat att köpa ett maffokort att fylla med nerladdat grejs, och dessutom finns senare en möjlighet att kunna ”bjuda” på ett kort istället för att sänka priset på konsolen.

Jag vill inte bli sittande med ett gimpat kort som är fullt redan innan jag ens har köpt mitt första Vita-spel, så risken finns att det blir en större utgift redan från början. Men fortfarande hänger köpet på att något alldeles extra dyker upp. Det ska väl möjligen vara Uncharted då, beroende på hur beroendeframkallande del tre visar sig vara…

När vi ändå diskuterar Vita kan jag också nämna att det tydligen inte kommer att gå att spela PSone-spel ”för tillfället”. Det kan omöjligen vara ett emulatorproblem då betydligt svagare format kör PSone utan problem. Nej, här tror jag att det är en självklar ekonomisk fråga: Sony vill att du köper nya Vita-spel istället för att fortsätta att spela gamla. Nerladdade PSP-spel ska förstås fungera och PSP kan ju köra spelen rakt av så det låter minst sagt märkligt. Men det återstår att se, Vita släpps ju i Europa några månader efter Japan så förhoppningsvis hinner det ändras.

2 tankar kring ”Lite dyrare Vita

Lämna ett svar