Lite intryck av Toukiden

Jag har spelat demot på Toukiden till Playstation Vita, och är både nöjd och besviken. Nöjd för att striderna är rätt maffiga, särskilt mot bossarna, och för att spelet är riktigt snyggt. Besviken för att det är rätt enformigt och för att man blir sittande med en uppsättning superstereotypa animeklyschor som medhjälpare.

Hayao Miyazaki konstaterade nyligen att det största hotet mot anime är animefansen, och det kan ligga något i det. Maken till inavlad och inskränkt bransch får man leta efter, och det smittar av sig på spelen som använder samma estetik. Det kan fungera, om det är unikt och välgjort i varje led: manus, framförande och översättning. Atlus lyckades i både Persona och Catherine, men det är det få som gör. Dynasty Warriors-spelen, som utvecklas av samma team (Omega Force) kommer undan lite med att karaktärerna ändå är så pass etablerade och har sina klassiska sekvenser, så att det ofta dryper av ost gör inte så mycket. Toukiden är som att spela ett spel enbart med Gan Ning, Bao Sanniang och Qiao-systrarna. Ish.

Trots det har jag ändå lagt några timmar på det. Som en ganska uppriktig Monster Hunter-klon handlar det väldigt mycket om att farma monster för att samla ihop material till att uppgradera sin utrustning för att bli ännu bättre på att farma monster. Man får kika i shoppinglistan efter vad man behöver och sedan jaga rätt på fiender som har rätt material. Möjligheten att analysera fiendens delar och sikta in sig på specifika områden gör också att precision kan löna sig, jämfört med att bara springa in och vifta på.

Om jag tillhörde den mer specifika målgruppen (cirka 16-åringar som är stora animefans) skulle jag nog säkert gilla det mer. Nu tror jag dock att det får räcka med demot.

toukiden01

Lämna ett svar