Lite skeptisk till Diablo-nyheter

Snart är det dags för beta i Diablo III och en massa nyheter har dykt upp. Det kommer att finnas ett mer komplext achievement-system som kopplas ihop med ett banér som din karaktär kan använda. Allt du lyckas med kommer att representeras på det, så att det blir mer grafiskt och intressant än bara staplar med text. Spelet kommer också att ha flera onlinefunktioner som på många sätt gör det mer av ett MMO, även om grunderna – att kuta ut tillsammans med ett par kompisar och banka monster – är desamma. Med kompislistor, gruppfunktioner och karaktären sparad på servern kommer det att ha betydligt mer gemensamt med Guild Wars och andra ”light-MMO”.

Men vänta, sparad på servern? Ja, precis som World of Warcraft måste man vara uppkopplad för att spela, även om man mycket väl kan tillbringa stor del av tiden på egen hand. Detta motverkar förstås fusk och skapar dessutom möjligheter att använda chatt mellan Blizzards spel. Men samtidigt tar det bort lite av fördelarna med att spela Diablo gentemot att spela, exempel, World of Warcraft. Man hade kunnat spela Diablo hela tågresan på sex timmar och sedan komma hem och logga in i Azeroth. Nu får man ägna den tiden åt Angry Birds istället och det är ingen riktigt bra ersättare, och istället konkurrerar Blizzards titlar om din hemmatid.

En annan nyhet är att auktionshuset i spelet kommer att vara kopplad till verklig valuta, så att du kan köpa och sälja grejer för riktiga pengar och sedan växla ut dem om du precis har sålt spelets fetaste svärd och vill springa och köpa pizza för pengarna. Det är en intressant tanke och det finns onekligen tidigare exempel som Entropia Universe och Second Life, där virtuella egendomar kan omsättas i verkliga värden. Och det handlar inte om att du betalar Blizzard för att köpa det bästa vapnet. Nej, pengarna går till den andra spelaren, minus avgifter. Så här avväpnar Blizzard den otillåtna guldförsäljningen och får en del av kakan själv, samtidigt som det blir säkrare att handla. Men jag är inte helt förtjust i idén. Dels är jag fortfarande skeptisk till alla sätt att krama ytterligare pengar ur spelarna efter att de faktiskt har köpt spelet, och dels är jag orolig för om snålheten kommer att bedra visheten. Jag menar, om jag skulle råka hitta Diablos motsvarighet till Thunderfury, kommer jag att använda det själv eller kommer jag känna mig tvingad att sälja det för femhundra kronor?

Men bortsett från det borde Diablo III blir hur najs som helst och kommer att passa finfint nu när World of Warcraft börjar varva ner lite (tills nästa expansion avslöjas, förstås). Jag ser redan fram emot att ge Shaana en ny chans i ett spel fritt från blå alver och klyva mig fram genom horder av monster som det är tänkt.

1 tanke kring ”Lite skeptisk till Diablo-nyheter

  1. Joel

    Jag har lite blandade känslor med auction house nyheten, verkar som Activision har ett finger med i något hörn och vill börja mjölka Blizzard på lite mer pengar. Personligen har jag aldrig varit intresserad av något av Diablo spelen (kanske för att jag har varit helt värdelös), men det är onekligen lite lockande att kunna tjäna en slant genom att spela ett spel. Jag har också börjat tröttna lite på WoW men det är mest för guilden jag är kvar, får se vad som händer när Star Wars kommer ut ;)

Lämna ett svar