Många nästagenerationsrykten nu

Ryktena om Orbis (Playstation 4) och Durango (Xbox 720) har funnits länge, men nu börjar det dyka upp mer och mer. Det finns ju redan flera kommande storspel som Star Wars 1313, Watch Dogs och Destiny som väntas släppas till nästa generation, för att inte tala om spel som Beyond Good & Evil 2 och Virtua Fighter 6 som har hintats ganska friskt. VGLeaks hävdar att Orbis kommer att visas upp innan E3, och att döma av ryktena borde även Durango vara på gång mycket snart. Det spekuleras om visningar inom några veckor, till och med.

Och det verkar bli två väldigt likartade konsoler. Båda bygger på AMD x86-processorer, men tar lite olika strategier, där Orbis skulle ha dubbelt så snabba men hälften så många kärnor (3.2 GHz och 4 st mot 1.66 GHz och 8 st). Samma sak gäller minnet, där Durango har hela 8 gigabyte minne men av den långsammare DDR3-typen, medan Orbis har 2 eller troligen 4 gigabyte GDDR5-RAM. Men det viktigaste är inte enbart den tekniska prestandan utan hur mycket som är reserverat. Både Wii U och Vita använder stora delar av sina minnen till att driva operativsystem i bakgrunden, och det har pratats om att en kärna och upp till tre gigabyte minne på Durango används till att köra nätverksfunktioner och Kinect, som kommer att vara standard.

Båda konsolerna kommer också att köra AMD:s HD 8000-grafikkort, de så kallade Sea Islands, vilket säkerligen kommer att uppskattas av utvecklarna. I modern tid har det aldrig varit samma grafikteknologi i rivaliserande konsoler, men att döma av de här ryktena kommer de bli mer jämbördiga än någonsin. Kanske kommer det att innebära en stabilare generation där det är första/andrapartsutvecklade spel som är den enda skillnaden, i ännu större utsträckning än nu.

Och där är det mer osäkert vad båda kommer att bjuda på. Microsoft kommer med största sannolikhet att ha en förbättrad Kinect, som genom att vara inbyggd från början äntligen ska kunna leva upp till de ursprungliga löftena. Det ryktas att Sony satsar på en helt ny handkontroll, som ska ha både en Wii U-liknande skärm och biometrifunktioner (pulsmätning och liknande). Tråkigare förslag är att Microsoft eventuellt kommer att vilja kräva en ständig uppkoppling som kopieringsskydd medan Sony vill ha en funktion som använder RFID-chip för att blockera begagnade spel, men båda dessa idéer känns lite väl långsökta. Det är ju trots allt en stor andel spelare som överhuvudtaget inte har internet, medan begagnatmarknaden är en gigantisk kraft att räkna med och dessutom onekligen något av en motor för att driva nyspelsförsäljningen.

Visst för att det är kul med ny teknik och eventuella nya, unika funktioner, men det är ändå spelen som kommer att avgöra slaget (om inte någon av dem gör något riktigt idiotiskt antikonsumentdrag). Där känner jag att Sony har en viss fördel i att deras utvecklarteam är beprövade. Varken Naughty Dogs (åtminstone ett av teamen), Guerrilla Games, Sucker Punch, Evolution Studios eller Polyphony har släppt någon större titel sedan 2011. Det enda vi vet om är Media Molecules Tearaway till Vita, Naughty Dogs The Last of Us, Sony Santa Monicas nya God of War och Quantic Dreams Beyond till nuvarande format – vad som kommer att hända med The Last Guardian vete katten vid det här laget.

Microsoft har garanterat ett Halo på lut, av 343 Industries, men det kan dröja. Under tiden tror jag att kanadensiska MS-ägda Black Tusk Studios kommer att bli något att räkna med – de arbetar med en ny franchise som garanterat kommer till Durango, men även Connected Experiences, Platform Next Studios, Playful Learning och Skybox Sports är nya utvecklare som har okända titlar på gång. Lägger man till Microsofts interna Los Angeles- och Victoria-team finns det enorm utvecklarpotential som säkert förklarar varför det har varit lite tunt på Xbox 360 på sistone, och att teamen generellt är rätt okända innebär att de kan drämma till med något helt nytt. De har också Cryteks Ryse som fortfarande känns väldigt spännande.

Jag tror också att de mindre utvecklarna kommer att bli allt viktigare. Thatgamecompany kan nu släppa spel till vilka format de vill, men jag tror ändå att Sony kommer att ha nära relationer med dem. Pixeljunk-utvecklaren Q-Games är visserligen ordentliga kompisar med Nintendo också, men de var så insyltade i Playstation 3 att de till och med utvecklade XMB, så jag skulle tro att de främst kommer att göra spel till Orbis den närmaste tiden. Microsoft har köpt upp Twisted Pixel och Press Play, och är de som senast hade kontakter med de kreativa gängen Nana On-Sha, Inis och Q Entertainment, så det känns som att de kan fortsätta dominera nerladdningsbara spel.

Överhuvudtaget känns det som att själva hårdvaruvisningarna mest kommer att bli bekräftelser på det vi redan tror oss veta: stabila, lättprogrammerade maskiner som kommer att smiska föregående generation tekniskt. Det som är mest spännande är istället alla spelen som kommer att visas upp inom kort.

En tanke kring ”Många nästagenerationsrykten nu

  1. Pingback: Orbis och Durango, ett år senare | The Bearded Nerd

Lämna ett svar