Mannen bakom… en himla massa saker

1UP gjorde nyligen en intervju med mannen som skapade Street Fighter. Det kan ju vara lite intressant att kika närmare på, tänkte jag. Takashi Nishiyama har inte varit särskilt öppen mot media och till skillnad från exempelvis Okamoto eller Inafune vet jag väldigt lite om honom och vad han har gjort. Att han gick över till SNK tidigt, det stod klart. Historien att skaparen av Street Fighter blev överplockad till den värsta konkurrenten är ju en klassiker. Men alltså. Låt oss ta en titt på vad karln har skapat under sina 30 år i branschen.

* Medan han jobbade hos Irem skapade han Moon Patrol och Kung-Fu Master, ett spel senare känt som Kung Fu till NES.

* Han skapade Street Fighter (och därmed fightinggenren som vi känner den) för att kunna ha karaktärer med intressanta bakgrunder och göra en filmisk upplevelse (ironi, med tanke på hur de flesta fightingfans prioriterar bakgrund och handling). Därmed låg han bakom både Ryu och Sagat.

* Han drev på utvecklingen för att ha sex knappar, något som sedan blev standard i och med Street Fighter II och även influerade kommande handkontroller från SNES och framåt.

* Han skapade Shoryuken, Hadoken och Tatsumaki Senpuu Kyaku.

* Han gick över till SNK och skapade Fatal Fury, det vill säga Terry Bogard och gänget.

* Han hade ett övergripande ansvar vid skapandet av King of Fighters, Samurai Shodown och till viss del Metal Slug, det vill säga att han ligger bakom karaktärer som Kyo Kusanagi och Haohmaru, samt bär skulden till att SNK:s fightingserier alltid har haft tonvis med bakgrundsfakta och historier.

* Han kom på idén med utbytbara kassetter i Neo-Geo MVS och drev på hemversionen Neo-Geo AES.

* Han påbörjade samarbetet mellan Capcom och SNK tillsammans med Yoshiki Okamoto, vilket skulle utmynna i spel som Neo Geo Pocket-höjdarna SNK vs Capcom: Cardfighters Clash och SNK vs Capcom: Match of the Millennium, samt förstås det enastående Capcom vs SNK 2.

* Som chef för Dimps var han delaktig i att utveckla Street Fighter IV, ett av tidernas bästa fightingspel, åt Capcom.

* Det ska påpekas att som chef för Dimps var han också delaktig i Saint Seiya: Operation Sanctuary, ett av tidernas sämsta fightingspel…

Jag visste inte att han var personligen ansvarig för alla de här sakerna, men det är onekligen en imponerande lista. Om det är något deprimerande med hans utvecklarhistoria så är det väl att även Dimps tänker satsa på mobilspel och sociala spel framöver. Det känns onekligen som en trend…

Läs hela 1UP:s intervju här, mycket intressant att läsa!

Lämna ett svar