Märkligt designval av Nintendo

Jag hade tänkt mig en rejält utökad version av funktionaliteten hos en VMU till Dreamcast, där man kunde göra inställningar på skärmen i handkontrollen i flerspelarspel. Det skulle kunna tillföra mycket även till traditionella spel till Wii U utan mycket extra jobb. Eller möjliggöra spel som Four Swords där man både kan spela tillsammans på tv:n via Gamecube eller dyka in i sin privata värld på en GBA. Det vore förstås dyrt och omständligt att köpa fyra separata handkontroller men inte dyrare än det var att plocka ihop fyra GBA, som man ändå inte såg skärmen på i vardagsrummets halvmörker.

Men i nuläget verkar det inte ens bli ett alternativ. I en intervju berättar Satoru Iwata att spelen designas för en handkontroll enbart. Resten av spelarna är tänkta att använda Wiimotes. Det blir alltså mer som Pac-Man Vs än Four Swords och betydligt mer begränsat. Även de helt nya tillämpningarna av U-kontrollen, som olika sportspel eller när den används som sikte, hade mått bra av flerspelarmöjligheter. Nu känns det som att Nintendo snålar för mycket och riskerar att sabba grunden för hela sin framgång de senaste fjorton åren eller så: lokal multiplayer.

Efter en tam första visning känns det som att varenda ny detalj som dyker upp är en försämring. Jag vill se en konkret strategi för det här formatet och jag vill se nyskapande spel av Nintendo och andra utvecklare. Jag vill se vad Tetsuya Mizuguchi och Shinji Mikami och Hideo Kojima kan hitta på för smarta idéer till Wii U. Om det ska dröja särskilt länge till förstår jag inte varför de visade upp den redan nu till att börja med.

Lämna ett svar