Microsoft köper Gears of War

Nu vet vi i alla fall vad en av Microsofts studior håller på med. Black Tusk Studios, tidigare Microsoft Vancouver, håller på att utveckla ett nytt Gears of War sedan Microsoft köpt rättigheterna till hela serien, rakt av, från Epic Games. Dels sänker det slutgiltigt något eventuellt hopp om att Epic skulle ta serien till fler format, men dels är det också ett väldigt intressant drag från andra perspektiv.

För vad gör Epic nu? Gears of War var deras största kommersiella titel, nu är den borta. Även Cliff Bleszinski är borta från företaget, vilket i efterhand mycket väl kan vara kopplat till den här affären, även om det troligen är svårt att säga vad som är hönan eller ägget. Unreal som spelserie är praktiskt taget död. De har People Can Fly, men det gänget har inte gjort något riktigt framgångsrikt på sistone, och så förstås Chair, som harvar på med att pressa Iphones till bristningsgränsen.

Jag tycker att det verkar som om Epic kommer att satsa helt och hållet på Unreal Engine och att sälja den, möjligen med något lämpligt grafikdemo-aktigt spel. Och frågan är om det räcker. Förra generationen var Unreal Engine de facto standard för branschen, men nu har väldigt många kommit ikapp och kör sina egna race. DICE har Frostbite, Sony har PhyreEngine, Square har Luminous, Crytek har Cry Engine, Valve har Source, Capcom har Panta Rhei, och så vidare. Det känns som att de ändå behöver några flaggskeppstitlar för att visa varför just deras motor är bäst.

Och för Microsofts del, grattis förstås. Som ett brutalare och ösigare komplement till Halo är det perfekt, och de behöver verkligen bygga sitt stall av egna titlar. Jag gillade Gears of War, det första riktiga nästagenerationsspelet när Xbox 360 var nästageneration. Och serien är uppenbarligen fortfarande relevant. Jag skulle dock gärna se lite innovation med serien framöver, vilket i och för sig gäller samtliga actionrökare från den generationen.

Lämna ett svar