Microsofts konferens på E3 2015

Woooo! Så här ska en spelkonferens se ut! Jag är hypad, och helt plötsligt är en Xbox One ett fullvärdigt alternativ. Inte kanske för de gamla vanliga grejerna. Jag menar, de harvar fortfarande på med Gears/Halo/Fable/Forza, men det finns så mycket mer som är spännande nu.

Ett helt nytt spel är Recore, skapat av Keiji Inafune, där vi får följa en tjej med en robotkompanjon genom öknen. Det är lite oklart exakt hur det kommer att vara upplagt, men Portal/Half-Life-vibbar på det. Dark Souls 3 visades upp i en kort trailer och kommer förstås att bli enastående, men det var inte exklusivt och högst troligt blir det PS4-versionen där. Exklusivt är däremot Gigantic, som verkar vara en arenashooter med lite udda stil. Överhuvudtaget fanns det en trend med halvtecknade upplägg som är ett skönt avbräck från all trist realism. Det verkar som om Splatoon, Sunset Overdrive och Blizzards Overwatch bara var början.

Överhuvudtaget var det en ren spelkonferens utan jobbiga ickespelinslag. Inte ens EA fick särskilt mycket tid åt att namedroppa FIFA. Bland ny teknik visades en fantastiskt imponerande Hololens-demo av Minecraft där man kan projicera spelet på en vägg via AR-glasögon, men också placera spelet på ett bord och manipulera det därifrån på en fast plats. Genom att filma genom AR-displayen fick man se hur det kommer att arta sig, och trots att jag fortfarande inte har spelat Minecraft är jag imponerad. Det är en gimmick, men en extremt väl fungerande sådan. Augmented Reality tar ett jättekliv framåt med Hololens. Sen nämndes också att Oculus Rift kommer att kunna spela upp Xbox One-spel (på en virtuell jätteskärm) genom att streama via Windows 10, men, meh.

En supernyhet som var helt oväntad var att Xbox One kommer att bli bakåtkompatibel, och där började jag på allvar lyssna. Min Xbox 360 från tidigt 2006 vågar jag knappt röra, och det är tragiskt att så många bra spel nästan bokstavligen är fångade i den. Det kommer inte omedelbart att gå att spela alla spel utan de släpps allt eftersom, men det ska inte kräva någon ny utveckling utan är mer en affärsfråga. Men spelen blir tillgängliga utan ytterligare kostnad. Värt att påpeka är att väldigt många spel var antingen PC/Xbone-exklusiva eller kommer dit först. Microsoft satsar mycket på PC. Kinect nämndes inte en sekund och Xbox 360 är nog död nu när spelen går att flytta över. Det kan nog bli bra med mer fokus.

Som om inte det vore nog återvänder Rare med besked. Först ut är Rare Replay, en jättesamling med 30 spel för 300 kronor, och vilka spel! Det är verkligen hela deras spelhistoria, minus licensierade titlar. Vi snackar allt från Atic Atac och Knight Lore från Spectrum-eran, via RC Pro Am Racing, Battletoads, Snake Rattle’n Roll (JAAAAAAA!), Solar Jetman och gamla hederliga Slalom på NES, via Killer Instinct och Blast Corps och vidare till Perfect Dark, Conker’s Bad Fur Day, Grabbed by the Ghoulies, Kameo och Viva Pinata. Jag var främst ett Rare-fans på NES-tiden men har alltid varit sugen på att kika på mer av deras katalog, och det här blir en utmärkt möjlighet. Och prisvärt så in i helsike. Och räcker det? Nej, Rare visade också Sea of Thieves, ett oerhört lovande pirat-MMO med (återigen) skön orealistisk stämning.

Vad mer? Det kommer en ny Xbox-kontroll med specialreglage för att justera känslighet och möjlighet att byta ut delar. Intressant för riktiga MLG-nördar, inte för mig. En massa indies är på väg, inklusive Cuphead som ser magnifikt ut men dröjer till 2016. Bland de nya titlarna märktes Gone Home-skaparnas månbasäventyr Tacoma och det surrealistiska äventyret Beyond Eyes som med vattenfärgsgrafik och pianomusik slog an på precis alla mina hjärtesträngar. Även äventyret Ashen verkade lovande med en udda stil utan ansikten på hjältarna.

Sen var det lite grejs som inte intresserar mig, som Fallout 4, Plants vs Zombies Garden Warfare 2, Rainbow Six Siege och The Division. Rise of the Tomb Raider verkar sikta mycket mer på äventyr och i hela den långa visningen var det inga som helst skott som avfyrades och bara en yxa i någons huvud. Halo 5 satsar på coop och massiv multiplayer men jag har ledsnat lite. Forza 6 var ofantligt snyggt. Fable Legends var fenomenalt ointressant för typ tredje konferensen i rad. Gears of War-remake, yay. Gears of War 4, okej. Och hur många spel behöver vi där man kutar framåt medan hela världen rasar runtomkring (precis samma scener utspelades i Halo 5, Tomb Raider och Gears 4)?

Men det är alltså inte Microsofts gamla vanliga trista lineup som lockar, utan blandningen av helt nytt (Sea of Thieves, Beyond Eyes, Recore) och retro (Rare Replay och bakåtkompatibilitet) som lockar mig. Nu är inte längre Xbox One en fråga om om, utan om när. Imponerande!

Lämna ett svar