Microsofts konferens på E3 2018

Microsoft hade en rätt späckad konferens i år. Det var väldigt lite skitsnack och väldigt många spel i en och en halv timme i sträck. Enligt Phil Spencer har man gjort stora satsningar på fler titlar. vad är då resultatet?

Först ut var Halo Infinite. Den här undertiteln är väl ganska intetsägande och av sin natur så är ju själva Halo-världen oändlig, men det är kanske inte det som åsyftas. Nåväl, gigantiska miljöer fyllda med djurliv utlovas. Det var faktiskt något som först fick mig att tro att det var något helt annat spel, tills Master Chief klev fram.

Ett spel som har visats förut var Ori and the Will of the Wisps, som såg enormt mysigt ut. Jag diggade föregångaren men fastnade när det blev lite väl mycket trial and error. Med jämnare svårighetskurva kan det bli magnifikt. Det släpps dock först 2019.
ori_and_the_will_of_the_wisps_02

Oväntat nog utannonserade Activision ett supernytt spel i samarbete med självaste From Software. En usel utgivare tillsammans med en briljant utvecklare. Hmmm. Sekiro: Shadows Die Twice är i alla fall ett ninjaäventyr som verkar mosa Nioh med mer fokus på svärdskamp och en del ninjatekniker. Hidetaka Miyazaki själv står bakom spelet, så det lovar gott.
sekiro_shadows_die_twice_00

Bethesda skulle ha en egen konferens (mer om den sen) och svängde bara förbi för att utannonsera att Fallout 4 nu finns på Game Pass, samt lite mer detaljer kring Fallout 76. Det är en prequel som utspelar sig direkt efter undergången, när människorna först lämnade Vault 76. Eftersom jag aldrig fastnat för Fallout så klarar jag mig nog utan detta också. Postapokalyps #1.

Franska Dontnod överraskade med ett helt oväntat spel, The Awesome Adventure of Captain Spirit. Det utspelar sig i Life is Strange-världen men är en fristående (och gratis!) historia som verkar fungera som aptitretare inför Life is Strange 2.

Sen återvände man till Crackdown 3, som vräkte på ännu mer med machoflosklerna. Jag superdiggade ettan, hoppade över tvåan och var hyfsat intresserad av det här – för fem år sedan. Nu bryr jag mig inte längre.

Nier Automata kommer till Xbox One. Ett givet köp för den som inte kunnat förut.

Metro: Exodus ser sanslöst snyggt ut men inte min typ av spel. Postapokalyps #2.

Kingdom Hearts 3 kommer även till Xbox för första gången i serien. Jag vet inte, jag föll snabbt bort från spelens handling då den slutade kretsa kring Final Fantasy + Disney och istället blev godtyckligt japanskt rollspelsnonsens + Disney. Fascinerande att de lyckats återskapa exempelvis Frozen, Tangled och Toy Story utan att det omedelbart syns några stora grafiska skillnader, men inte ens Elsa kan nog locka mig till det här.

Två expansioner är på gång till Sea of Thieves, med klara Pirates of the Caribbean-vibbar.

Battlefield V utspelar sig delvis i Norge, med dialog på norska. Jag räknar med att det kommer att kretsa kring motståndsrörelsen och troligen nåt i stil med Hjältarna från Telemarken.

Det sista spelet i det första stora svepet är Forza Horizon 4, som låter dig köra runt i Kanal 8:s samlade programutbud, det vill säga den brittiska landsbygden. Intresserar mig inte, men snyggt var det. Dock bara det femte riktigt exklusiva spelet och inget helt nytt än.

Istället för att skryta om ett gäng nya titlar gick så Phil Spencer ut för att skryta om att man har köpt hela fem utvecklare. Det vill säga, inga nya spel nu men troligen nya spel lagom till nästa konsol. Det åtgärdar inte det nuvarande problemet så räkna inte med någon helomvändning för Xbox One. I alla fall, anmärkningsvärt var det att man har köpt Ninja Theory, som generellt varit självständiga och gjorde Kung Fu Chaos åt Microsoft, Heavenly Sword åt Sony, Enslaved åt Namco, DmC åt Capcom och Hellblade på egen utgivning. De lär kunna fylla ett glapp i Microsofts utbud. Man köpte också Undead Labs, utvecklarna bakom State of Chaos, och Playground, utvecklarna av Forza Horizon 4, vilket egentligen bara knyter dem hårdare till gruppen. Compulsion Games var nästa inköp, men deras We Happy Few kommer ändå att släppas på multiplattform då det är nästan klart. Slutligen en ny utvecklare, The Initiative.

We Happy Few visades också upp lagom till en augustirelease.

Playerunknown’s Battlegrounds kommer att vara konsolexklusivt vid premiären men Playstation-ägare kommer alltså åtminstone att få det vid ett senare tillfälle.

Gamla Tales of Vesperia släpps igen i en upphottad version, som mest var oväntat att se på den här konferensen bland allt skjutande.

The Division 2 visades upp och förutom en del snack om att ”ta tillbaka Washington” som kändes lämpligt var det också fyllt av regisserat ”gamersnack” medan en grupp röjde runt. Meh. Och jo, postapokalyps #3.

Det blev dags för den sedvanliga kavalkaden av indietitlar. En var inte bara indie utan också indisk: Raji: An Ancient Epic har en ganska cool stil och utforskar en kultur som vi generellt inte ser i spel, så det är spännande. I övrigt skådades evigt försenade Below (nu inte längre exklusivt, tydligen), det svenska Generation Zero (postapokalyps #4) och så Ashen, spelet utan ansikten. Jag missade många fler i listan.

Shadow of the Tomb Raider visades också, där Lara verkar övergå mer och mer till den klassiska design vi känner igen.

Session är ett splitternytt skateboardspel, som vid premiären är exklusivt. Inte min genre, men borde finnas ett intresse sedan både Skate och Tony Hawk-spelen försvann.

Black Desert visades upp och har fortfarande snygga karaktärsmodeller.

En splitterny titel var det efterlängtade Devil May Cry 5, som såg ut att vara ännu mer vansinnigt än tidigare. Oerhört hett för fansen.

Cuphead kommer att få en expansion med en ny spelbar figur och mer banor och sånt.

Tunic fanns märkligt nog inte i listan av indietitlar men kommer också att vara exlusivt vid premiären och är ett retrostilistiskt Zelda-äventyr med en liten räv som mycket riktigt klär sig i tunika. Påminner om 3D Dot Game Heroes och lär vara mysigt.
tunic_00

Bandai-Namco slänger ihop sina seriehjältar igen med Jump Force, som blandar Naruto, Dragon Ball, One Piece och troligen allt annat också, men den här gången cirka tusen gånger snyggare än det hemska J-Stars Victory.

Dying Light 2 är postapokalyps #5 (om man bortser från den apokalyps som Frieza försökte påbörja på alldeles egen hand i föregående titel). Handlingen kommer att styras av dina val och det gäller att hitta ett sätt att överleva både konflikter med andra överlevare och förstås horder av zombier.

Efter många års väntan kommer också ett nytt Battletoads! Men absolut inget visades upp förutom en självmedveten checklista om hur intetsägande den här utannonseringen egentligen var. Handritat i 4K ska det i alla fall vara.

Just Cause 4 är på väg, utvecklat av Avalance. Rico har mer action för sig än någonsin.

Sen kom en ganska skön fint. Gears of War-loggan visades upp och alla hurrade. Det visade sig vara Gears Pop, ett mobilspel med Funko Pop-figurer i rollerna som Gears-hjältarna. Allt hurrande slutade. Sen visades Gears Tactics, ett lättillgängligt strategispel typ Mario + Rabbids (men troligen lite mer våldsamt). Försiktigt jubel. Sen visades Gears 5 (ja, inte Gears of War 5) och publiken exploderade.

Och så till slut äntligen en trailer för Cyberpunk 2077, CD Projects ohyggligt efterlängtade nya titel. Det såg sanslöst påkostat ut och lockar mig faktiskt mer än Witcher-spelen, främst efter cyberpunk är en alldeles för ovanlig genre.

På det hela taget då? Jo, massvis med nya spännande titlar tillsammans med en del väntade uppföljare. Man kan ju ändå påpeka att parodikontot CEO Kaz Hirai hade en viss poäng när han påpekade att ”nu börjar Sonys tredjepartsutvecklarkonferens”, för väldigt lite var exklusivt. Och det som var helt exklusivt var inte mycket nytt: Halo, Ori, Crackdown, Sea of Thieves (expansion), Forza, möjligen någon indie, Cuphead (expansion), Gears, Gears och Gears. Bara Battletoads var helt nytt, om man kan kalla det så. Det var väl det övergripande intrycket, det och all postapokalyps. Massvis av bra spel och onekligen den starkaste konsolen just nu, men det allra mesta går att spela på andra format. Möjligen riktar man sig till en lite annan publik numera, då Game Pass var något som nämndes flera gånger. En betaltjänst och möjligheten att spela massvis av gamla spel gratis via bakåtkompatibilitet är Microsofts stora exklusiviteter just nu. De nya spelen kommer nästa generation.

Lämna ett svar