Microsofts konferens på Gamescom 2014

Tack vare ett åskoväder och väldigt seg felsökning missade jag hela Gamescom, så det är först nu jag har kunnat kika närmare på de två stora konferenserna. Och nog är de stora. Det börjar närma sig E3-klass, både i omfattning och i antal nya spel. Låt oss börja med Microsoft, som ju hade en fantastisk visning på E3.

Och då kan väl samma sak, igen, vara trevlig. Eller? Nja, inte värst. Microsofts Gamescom-konfa var ett skämt. De visade upp Advanced Warfare, Evolve, FIFA 15 och Assassin’s Creed: Unity, fyra spel som förstås släpps på alla format på jorden (förutom Vita). Lite exklusivt jox här och där, som exklusiva klassiska spelare (!) i FIFA 15. Kan man spela som Kenneth Andersson anno 1994 (komplett med pickadollgest) så är det megaton, annars får det nog vara. Men överlag lades väldigt mycket tid på speldemonstrationer av maffiga, blaffiga actionskjutare.

Sen visade Microsoft en fantastisk rad av indiespel, som allihop kommer till andra format. Allihop är nämligen ”first to console” för Xbox One, vilket innebär att de kommer på PC samtidigt och/eller till Playstation 4 senare. Där var det förstås många höjdare som Ghost of a Tale, Inside, Cuphead och det extremt Smash Bros-doftande Rivals of Ether. Extra utrymme fick Space Engineers (bygg och krascha rymdbaser), Superhot (stilren shooter med Braid-liknande tidsupplägg), The Escapists (Team 17:s sextonbitarsrollspel i fängelsemiljö), Smite (ett MOBA i tredjeperson med gudar som spelbara figurer – ska vi tro att Allah inte blir en av dem?) och förstås det extremt läckra Below. Men det huvudsakliga budskapet var: du behöver inte köpa en Xbox One för att spela alla de här spelen om du har andra format. Inte ens Ori and the Blind Forest, ett av de hetaste spelen från E3, håller sig enbart på Xbox One utan kommer också till PC samtidigt.

ori_capture
Snart till en PC nära dig.

Det lovande Quantum Break visar sig vara en fartfylld cover shooter med en tidsgimmick. Sunset Overdrive ser fortfarande nice ut men är känt sedan länge nu. Likaså Forza, Fable Legends och det evigt uttjatade Halo: The Master Chief Collection (som presenterades två gånger för att fylla ut tiden).

Förutom att några av indiespelen säkert var nya (det är lite svårt att hålla koll) var det egentligen bara två riktiga nyheter. Dels släpper Frontier Developments Screamride, en blandning av deras gamla Rollercoaster Tycoon och Pain. Bygg enorma tivoliattraktioner, kör upp en massa folk i dem och se dem omkomma i brutala olyckor. Skojfriskt och typiskt Frontier, men kanske inte riktigt en superhöjdare. Och så slutligen den omtalade exklusiviteten för Rise of the Tomb Raider, som visade sig vara en tidsbegränsad historia.

Förutom indiespelen (som förstås är läckra i många fall men som finns på flera format) var det alltså extremt lite nyheter och överlag en väldigt tam show. En stor besvikelse efter E3.

Lämna ett svar