Nej, det är inte så billigt med fightingspel

Utvecklarna bakom Skullgirls, före detta Reverge men nu Lab Zero, har problem. Deras utgivare körde fast i juridiskt strul vilket drabbade den lilla utvecklaren, trots att Skullgirls gick rätt bra. Därför har de nu vänt sig till fansen för att finansiera uppdateringar. Via Indiegogo kan man vara med och stoppa in pengar för att nästa figur, Squigly, ska bli verklighet. Går det riktigt, riktigt bra kan det bli fler. Och det behövs. Skullgirls var ett bra spel med den enda riktigt stora bristen att det saknades figurer.

Det som är mest irriterande är dock att folk inte verkar ha den blekaste aning vad det kostar att göra en fightingspelsfigur. Lab Zero har varit ovanligt öppna med sin budgetering, och det har fått folk att se rött.

skullgirls_CostBreakdown

”Va? Hur fan kan en enda fightingfigur kosta 150000 dollar?” är standardreaktionen på forum och kommentarsfält. Vilket sedan följs av redogörelser för vilka slösaktiga idioter utvecklarna är och att man själv minsann skulle kunna sätta ihop en figur på en vecka, för att inte tala om att spela in rösterna på en eftermiddag. Och vad ska åtta utvecklare göra om animationen och testningen görs inleasat? Rulla tummarna?

Detta är förstås fullständigt idiotiskt, uttalat av folk som inte har den blekaste aning om vilket gigantiskt hantverk det är att göra en enda figur av den kvaliteten som Skullgirls bjuder på. Att skapa Squigly är inte som att modellera en NPC i ett genomsnittligt sandlådespel. Squigly är helt nya 11 procent av spelet som ska fungera i varje given situation mot alla figurer som redan finns. Hon ska ha en egen design, egen spelkontroll, ha genomtänkta attacker som är balanserade och roliga, och så ska hon ha alla grundläggande rörelser klara. Och det är redan innan man tar in någon utomstående. Sen ska 1000-2000 animationsrutor i högupplösning ritas, matchas i animationer och fräschas upp för att vara konsekventa (trots att flera olika tecknare hjälps åt). Alla animationer ska sedan förses med träffytor som direkt avgör hur figuren fungerar i spelet – vilka attacker som träffar när och hur. Sen ska det hela balanseras och figuren måste testas i alla tänkbara situationer för att kunna balanseras och i värsta fall programmeras eller animeras om. Ovanpå det ska röster spelas in, och varje Skullgirls-figur har flera olika röster för varje attack, för variation. Var och en av de här uppgifterna ska utföras av någon som får lön, under loppet av några månader.

Och folk tycker att det är för dyrt! Herregud, det är rena reapriset. SNK har nämnt att deras figurer kostar $100000 per styck, men då återanvänder de också en del animation och bygger dessutom på rotoscoping utifrån 3D-modeller. De använder mer tidskrävande pixelmålning men är samtidigt mer lågupplösta. Capcom har inte angett några exakta priser men har meddelat att en enda ny kostym i Street Fighter IV kan kosta så mycket att utveckla.

Helt enkelt: fightingspel kostar pengar, vilket kan vara svårt att förstå för någon som bara ser två figurer på en bakgrund. Figurerna ÄR fightingspelet, utan den intensiva planeringen, programmeringen och balanseringen har man ospelbar dynga (vilket också är anledningen till att det finns få spel som är sämre än ett riktigt ogenomtänkt fightingspel). Vare sig det handlar om handritad animation eller superdetaljerade modeller krävs det enormt mycket jobb för att en en enda figur att fungera, och att Lab Zero nu tänker jobba med skräplöner i flera månader för en möjlighet att göra sitt spel lite mer komplett är berömvärt, inget annat.

Lyckligtvis har idioternas klagomål inte stoppat budgivningen, och Squigly är redan ett faktum. Nu väntar eventuellt nästa steg, som blir den nya figuren Big Band, och i teorin ännu en figur längre fram. Med tre figurer till skulle Skullgirls kännas betydligt mer komplett, så vi får hoppas att det går vägen.

Lämna ett svar