Niantics många misstag

Jag spelar fortfarande Pokemon Go, men jag börjar fråga mig varför jag fortsätter. På sistone känns det som om Niantic bara har gjort märkliga val som sakta men säkert gör spelet mer och mer frustrerande. Till stor del påverkar förstås pandemin det här. Det kan inte vara lätt att designa ett spel som går ut på att promenera runt, resa i världen, och samla stora mängder kompisar på ett ställe, när alla de sakerna är begränsade eller helt omöjliga. Men samtidigt har de gjort många saker sämre än vad de borde vara.

Generation fem är den största i serien, och det finns extremt många Pokemon att samla på sig. Men i Pokemon Go har de släppts extremt sakta under ett år nu. Problemet är att den grundläggande mekaniken, att leta runt i omgivningen, knappt används längre. För att motivera de olika spelmekanismerna är väldigt många Pokemon exklusiva till olika grejer. Till exempel finns det några som bara går att hitta om man kör väldigt mycket PVP. Några finns bara i ägg under specifika tider. Några finns bara som rädbossar.

Nu har de precis lagt till några som bara finns i nya, exklusiva ägg. För att få tag på dessa behöver du först besegra sex stycken vanliga Team Rocket-grunts. De finns ibland på Pokestop och dyker även upp i luftballonger var tredje timme. Sen kan du möta en av de tre bossarna på samma ställen. Om du besegrar dem så får du ett rött ägg, men bara om du har en ledig plats. Och det innebär att du måste kläcka ett ägg, och sedan inte ta emot presenter eller besöka några stopp förrän du har kunnat möta en boss. Och när du väl har ett ägg måste du promenera med det 12 kilometer (just nu bara tre, men den bonusen försvinner om några dagar). När ägget väl kläcks, så har du 10 procent chans att få Pawniard och 5 procent chans att få Sandile. Du kan även få två som tidigare var exklusiva för PVP, och den märkligt ovanliga Deino, men det är också stor risk att få Trubbish eller Absol, två värdelösa och tämligen vanliga. Jag kläckte tre såna här ägg och fick en Vullaby, som jag saknade, och två Trubbish, vilket nästan fick mig att kasta mobilen i backen.

Utöver det så är fortfarande många Pokemon sanslöst ovanliga. Spelet har alltid haft ovanliga sorter, inte minst de halvlegendariska drakarna. Dratini var väldigt ovanlig en gång i tiden, och samma sak gällde Larvitar. Men de fick till slut community days så att alla hade en chans att samla på sig dem. Nu finns både Deino och Axew, som båda är i princip omöjliga att hitta. Axew finns generellt bara i tiokilometersägg, och chansen att få den är minimal även efter att ha promenerat de tio kilometrarna. Istället innehåller de flesta äggen typ Absol, som jag numera hatar med en djup passion. Sen har jag aldrig fått Tirtouga, som inte ens är användbar men av någon anledning är så svårhittad. Att placera flera ovanliga Pokemon i ägg, som i sig är väldigt ovanliga, och sedan göra chansen att få dem extremt liten, det är inte kul utan bara irriterande.

De gjorde visserligen Deino aningen mer tillgänglig under ett event, men i samma veva släppte de en shiny-variant som är väldigt eftertraktad. Grejen var att du behövde kläcka ägg för att få den, och chansen att få en Deino i det ägget var runt 1 procent. Sen är chansen ungefär 1/200 att få en shiny. Så du kunde betala hundratals kronor för att maximera antalet äggkläckare under hela eventet, och ändå bara få en handfull Deino och ingen shiny.

Tidigare har community days varit roliga, vilket väl i och för sig hjälptes av att man kunde åka ner på stan och promenera runt med folk. Men Niantic har gjort dem betydligt mindre intressanta på flera sätt. Ursprungligen gällde community days antingen de populära start-Pokemon i varje generation, eller de väldigt ovanliga. Det gjorde att tidigare klena typer plötsligt blev väldigt användbara, och gjorde att det var värt att promenera runt i flera timmar för att maximera fångandet. Numera är det ofta typer som bara är användbara i PVP, och ibland återanvänder de tidigare Pokemon, som idag när vi fick Charmander igen. Vi har inte ens fått starterna från generation fem, som har funnits ute i ett år nu. En bieffekt av det här är att det är ett slöseri att utveckla typer utanför en community day, eftersom de kommer att bli så mycket bättre då. Det var till och med ett slöseri att utveckla Charizard idag, eftersom hans nya attack är så mycket sämre än den han fick sin förra community day.

Överhuvudtaget är det ett stort problem med exklusiva moves, eftersom de gör att en Pokemon som utvecklas vid fel tillfälle är helt värdelösa. Att hitta en Dragonite ute i det vilda borde vara spännande, men istället är det bara frustrerande eftersom den per definition kommer att vara sämre än en community day-Dragonite med Draco Meteor. Samma sak gäller Shadow Pokemon, som går att fånga när man slåss mot grunts. För att bli av med deras värdelösa Frustration (lämpligt namn) måste man köpa ett dyrt föremål som bara är tillgängligt på community day – för över en hundralapp i riktiga pengar. Pay to win.

Och som det inte var tillräckligt irriterande att inte kunna lämna det omedelbara bostadsområdet, så fortsätter Niantic att lägga in nya Pokemon som är exklusiva till specifika platser. Visst, i januari var det ingen som visst hur pandemin skulle arta sig, men då kom en rad nya Pokemon som Sigilyph, som bara finns i Grekland och Egypten. I somras släpptes dock Bouffalant, som bara finns i New York i hela världen. Lycka till att komplettera den samlingen i dagens läge. Tack vare tidigare resor och en del event har jag fått tag på en del, men fortfarande är det i princip fysiskt omöjligt idag att få tag på Heracross, Torkoal, Relicanth, Pachirisu, Chatot, Carnivine, Uxie, Azelf, Throh, Bouffalant, Maractus och Sigilyph.

Sen har vi sommarens stora event Go Fest, som tidigare har varit exklusivt till USA, Tyskland och Japan. Det var tillgängligt för alla den här gången av förklarliga skäl, och inträdesavgiften gav oss två dagar med tio timmar vardera, med en hel del roliga och exklusiva grejer att få tag på. Det var mestadels värt det, men servrarna var sorgligt oförberedda och när amerikanerna började spela samtidigt som oss slutade allt fungera. Niantic fick erbjuda ett extraevent några veckor senare som ursäkt.

Sen har vi Mega Evolutions, som var en stor grej härom månaden. Som koncept lät det jättespännande att kunna utveckla några Pokemon till en superform, men genomförandet var uselt. Man behöver stora mängder av en särskild energi, som man generellt får genom att slåss mot rädbossar av samma typ. När du har använt den en gång blir det billigare, men varje evolution fungerar bara i några timmar, och det är sällan man har någon egentlig användning av dem i flera timmar i rad. Och det är extremt sällan som en bonus avgör en strid. Så man kan ägna alla sina gratispass åt att samla mega-energi, eller så kan man faktiskt leta efter nya rädbossar som ger permanenta, nya Pokemon. Valet är enkelt, och följaktligen är det ingen som kör megabossar längre.

Jo, på tal om det. Tack var pandemin finns det möjlighet att bjuda in andra spelare till räder på avstånd. Bara en spelare behöver vara på plats och kan sedan bjuda in fem andra. En begränsning är att bara tio kan bjudas in på avstånd vilket krånglar till det om några spelare är på plats och alla bjuder in, och det tenderar att bugga ur då och då, men idén är okej. Problemet är bara att det kräver Remote Raid Pass, som bara går att köpa för poäng eller riktiga pengar, och poängen går inte att få tag på om man inte har gym tillgängliga i närheten. Efter klagomål erbjöd Niantic ett gratis pass per vecka. Men samtidigt erbjuder de alltså massor av exklusiva saker som man vill kunna köra varje dag.

Sen är spelet fortfarande extremt buggigt i största allmänhet. Jag har ett gym i närheten som det inte går att få några föremål från, för då låser sig hela spelets interface. Nästan utan undantag krånglar uppkopplingen när jag ska fånga rädbossar, så att spelet laggar, så att jag tappar en av de värdefulla bollarna eller missar mitt kast. Ofta när jag ska byta Pokemon med någon annan tappar jag synken. Varje gång jag startar spelet får jag en nyhetssplash som kan vara femton dagar gammal. Alla nya quests som dyker upp saknar text om jag inte startar om spelet. Och pushnotiserna som dyker upp i mobilen går inte att läsa. Det här är alltså ett av världens mest inkomstbringande spel.

Jag vill fortfarande ha något att spela när jag är ute och promenerar, om inte annat för att det uppmuntrar mig att vara ute och promenera. Men det här spelet är mer och mer sällan inspirerande, utan bara frustrerande. Det handlar mer och mer om extremt låga chanser att få något, vilket gör äggkläckning till en vånda snarare än en möjlighet. De må inte vara lådor, men mekaniken är i princip samma som andra loot box-baserade spel, och Niantic fokuserar mer och mer på dem. Vilket gör att jag mer och mer tappar intresset. Problemet är ju att så länge man fortsätter spela, så kommer de inte att göra något åt det.

Det här inlägget postades i Iphone/Android, Spel och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Meddela mig om nya kommentarer. Du kan också prenumerera utan att kommentera.