Nintendo förstår inte det här med fanrelationer

Nintendo har länge haft ett väldigt märkligt förhållande med sina mest inbitna fans. Tidigt i internets historia blev det rabalder när Nintendo stängde ner Pokemon-sajter. Och nu snackar vi inte någon som försökte framstå som officiell, utan vanliga hederliga fansajter, ni vet, med upprepade bakgrunder och animerade gifar och blå länkar. På senare år har man legat i ett halvintensivt krig mot Youtube, som kulminerade nyligen i en policy som innebär att du visst kan göra videor med Nintendo-spel, men då kommer då att ta merparten av dina annonspengar. För att de kan.

Nu har de riktat blickarna mot en av de allra mest hängivna och fascinerande fanscenerna, Nico Nico Video. Det är ungefär Japans motsvarighet till Youtube, och därifrån kommer några av de mest spektakulära spelmoddarna, som till exempel videor där grovt ombyggda Super Mario World-banor framställer musik genom de ljudeffekter som uppstår när Mario kastas fram genom spelet.

Det är en uppvisning i dedikation av den högsta graden, och en hyllning till ett spel som är så genomarbetat och smart att alla funktioner och ljudeffekter gör att det praktiskt taget kan spelas med förbundna ögon. Videorna skapas av några av Nintendos största fans. Och det måste förstås bort.

Förutom att det är skitstövlighet i största allmänhet, tror någon att det är en sannolikhet att ombyggda versioner av Mario-spel blir måltavlor precis innan Nintendo ska släppa Mario Maker? Men om de tänkte få sina fans att göra fenomenala musikvideor i det istället är det här nog det absolut sämsta sättet.

Lämna ett svar