Nishitanis återkomst

För nästan exakt sex år sedan publicerades en intervju med Takashi Nishiyama, mannen som skapade hela Street Fighter (och därmed stora delar av fightinggenren) och även låg bakom Neo-Geo. Minst lika viktig för serien var dock Akira Nishitani, som var en av de ledande utvecklarna bakom Street Fighter II. Även han lämnade Capcom och startade Arika, som utvecklade Street Fighter EX men som varit ganska osynliga på senare tider. Nu när han är tillbaka med Fighting EX Layer har Denfaminicogamer gjort en lång intervju, som lyckligtvis har översatts för oss som inte riktigt läser japanska flytande.

akira_nishitani

Det visar sig att Namcos Katsuhiro Harada har varit involverad i att göra spelet till verklighet. Det hela är en mycket bra intervju där de två diskuterar designfilosofi bakom spelskapande och hur Street Fighter II revolutionerade så många saker. Harada tar också upp en viktig poäng, att fightinggenren är så beroende av andra titlar för att skapa hype och att det lönar sig att samarbeta med konkurrenterna. Tveklöst är det därför han drev på Street Fighter x Tekken tillsammans med Yoshinori Ono och stoppade in SNK:s Geese i Tekken, och varför han har hjälpt Arika på sin fritid.

Läs hela om du gillar fightingspel. Många saker vi tar för givet har väldigt mycket experimenterande och tanke bakom. Nishitani pekar bland annat ut hur ”balans” ibland kan vara överskattat. Det är ändå viktigare i slutändan att spelet är roligt. Han hävdar också att det allra viktigaste är känslan i en träff. Det är något som är väldigt svårt att definiera, men spela Garou och spela sedan SNK vs Capcom så förstår du kanske. Om inte den grundläggande saken känns bra i ett fightingspel så spelar nästan inget annat någon roll.

Lämna ett svar