Nyheter från Street Fighter V

Capcom har äntligen visat upp lite konkreta nyheter från den femte och sista säsongen av Street Fighter V. Först ut var Rose, som ser riktigt lovande ut. Hon har en ny egen bana, baserad på den från Alpha 2, och har också en del intressanta nya attacker. Istället för Soul Throw, som ofta var rätt riskabel för henne, kan hon fånga hoppande motståndare från marken. Hon har också en Soul Spark i luften, och hennes V-Skills och V-Triggers ger henne en del nya funktioner för att justera hennes eller motståndarens styrka. Jag undrar hur effektivt det blir i praktiken för att inte göra henne potentiellt jättetrasig, men jag diggar alltid Rose så jag lär spela med henne hur som helst.

Dan har också fått en rejäl genomgång. Främst är hans två V-Skills som på olika sätt används som cancels för att ge honom helt nya möjligheter. Dan känns faktiskt som en proffsfigur den här gången och kan faktiskt vara användbar för en gångs skull. Han kommer att släppas den 22 februari, och då släpps också en stor balansuppdatering för samtliga karaktärer, samt en helt ny funktion: V-Shift. Det är en ny defensiv rörelse som istället för att blockera en attack (med V-Reversal) backar undan med en kort osårbarhet och sedan ger möjlighet att slå tillbaka. Jag fick aldrig kläm på V-Reversal (eller för den delen Alpha Counters), så det här låter som en intressant grej.

När det läckte att Eleven, en grisful tidig version av Twelve, skulle vara med i spelet trodde många att han skulle bli den femte hemliga figuren. Men så är det inte. Eleven är en bonusgrej, en ”karaktär” som fungerar som Namcos typiska slumpfigurer. Man väljer honom, så blir han en slumpmässig karaktär fast i vitt och med mysko röst. Relativt menlöst, men också ett sätt att balansera karaktärsvalskärmen. Och det innebär att vi fortfarande inte vet vem den femte (numera sjätte?) figuren blir. Många hoppas på en SNK-gäst, och det vore lämpligt på många sätt. SNK vs Capcom: Match of the Millennium är ju på gång igen, så Capcom och SNK har åtminstone tinat upp relationerna.

Nytt för säsongen är också att man antingen kan köpa ett Character Pack och få de nya karaktärerna allt eftersom de släpps, som förut, eller betala lite mer för ett ”Premium Pack” som även innehåller två banor (Rose och Akiras), lite extrakostymer och annat nonsens.

Det har dröjt länge nu, men jag tycker att det ser rätt lovande ut ändå. Jag är fortfarande extremt hypad för både Rose och Akira, och om Capcom verkligen bjuder på något alldeles extra till den sista karaktären så kan de avsluta Street Fighter V på topp.

5 tankar kring ”Nyheter från Street Fighter V

  1. Erik Malm

    KOF XIV associeras fortfarande med bilderna från 2015. Förstår inte varför folk vill se eller visa upp modeller vars kvalitet ligger så pass långt under det färdiga resultatet.

    Giovanna illustrerar för övrigt GG Strives ihåliga designfilosofi: hon har en varg som knappt används och därför gör henne MINDRE stilren/intressant, och hennes specialförmåga är… att hon gör något mer skada (och färgas fult grön, etc.) när hon sparar sin supermätare. Wow.

  2. Mikael Inläggsförfattare

    Fast folk har bett om att få se saker så tidigt som möjligt, mer bakom scenerna-grejer. Och vill man se spel under utveckling… så ser de ut som de gör under utveckling, vilket många inte förstår.

    Nu är det ju inte alla som faktiskt har spelat spel långt innan de visas offentligt (jag tror det mest spektakulärt tidiga jag har spelat var en version av Castlevania: Lament of Innocence där vartannat rum var otexturerade fyrkantiga boxar), men det är ju populärt med early access och sånt. Inte ens där brukar det dock finnas så pass tidig grafik, utan mer vara i ett ”betatest”-läge där allt i princip är klart men inte buggfixat.

    Jag minns dock också den tidiga World of Warcraft-eran när det inte fanns fungerande transporter mellan startområdena och många obskyra objekt representerades av en kub med en utvecklares ansikte på. Good old days.

  3. Erik Malm

    Konstigt att de valde att visa upp henne i det här skicket: ingen Critical Art, taskigt animerat anti-air-”kast” (fast det kanske ”ska” vara så) och, som sagt, ofärdig modell.

  4. Erik Malm

    Roses karaktärsmodell ser ofärdig ut, och det enda halvintressanta är hennes tarotkort.

    Dans taunt cancels påminner mig om Hanzous ABC-teknik i World Heroes Perfect (föregångaren till BlazBlues Drives och SFVs V-Skills). För första gången säger han också ”Tsukawazaru wo enai!” (”I must use it!”, ett meme från AOF1) när han slänger sin Haoh Shoko Ken-ripoff.

    V-Shift ser ut att kombinera två kontroversiella tekniker från SFIV: invincible backdash och Focus Attack. Hur det faller ut här vågar jag inte uttala mig om än, men jag lär inte lägga in SFV på min maskin igen.

    Hypad av KOF XV-Joe Higashi-trailern? ^_^

Lämna ett svar